آرشیو یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۸۸، شماره ۲۵۳۱
صفحه اول
۱

جزئیات واردات بنزین از کشورهای خارجی

امارات، بزرگ ترین صادر کننده بنزین به ایران

گروه اقتصاد: براساس جزئیات گزارشی که دیروز ازواردات بنزین به کشور منتشر شد، کشور امارات عربی متحده 76 درصد بنزین وارداتی کشور را تامین می کند.

به گزارش مهر، آمار واردات بنزین ایران از 10 کشور خارجی در سال 87 به آن میزان بنزینی که از گمرکات کشور ترخیص شده است، اختصاص دارد.

بر همین اساس، کشورهای امارات عربی متحده، هند، فرانسه، هلند، ترکیه، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، تایوان، کرواسی و الجزایر حدود 3 میلیارد و 62 میلیون کیلوگرم بنزین به ارزش بیش از 2 میلیارد و 737 میلیون دلار به کشورمان صادر کردند که در این میان، امارات عربی متحده بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

در این مدت امارات عربی متحده بیش از 2 میلیارد و 81 میلیون دلار بنزین به ایران صادر کرد که این میزان حدود 76 درصد بنزین خریداری شده از سوی ایران را شامل می شود، ضمن این که حجم بنزین وارداتی ایران از این کشور عربی در سال 87 به بیش از 2 میلیارد و 268 میلیون کیلوگرم رسید.

این گزارش می افزاید: کشورهای هند، ترکیه و ترکمنستان نیز به ترتیب با بیش از 204، 118 و 99 میلیون دلار بعد از امارات بیشترین سهم را در فروش بنزین به ایران داشته اند.

در سال 87 واردات بنزین ایران از الجزایر به بیش از 66 میلیون دلار رسید. این کشور آفریقایی در همین مدت بیش از 65 میلیون کیلوگرم بنزین به ایران فروخت.

در همین حال، صادرات بنزین کشور تایوان به ایران در سال گذشته به 47 میلیون دلار نزدیک شد.

اما کشورهای اروپایی هلند، فرانسه و کرواسی نیز به ترتیب با بیش از 40، 30 و 25 میلیون دلار در رتبه های بعدی صادرات بنزین به ایران در سال 87 قرار گرفتند.همچنین جمهوری آذربایجان با فروش بیش از 5/21 میلیون کیلوگرم بنزین به ارزش بیش از 24 میلیون دلار کمترین میزان صادرات بنزین به ایران را در میان کشور های یاد شده به خود اختصاص داد.