آرشیو یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۸۸، شماره ۲۵۳۱
اقتصاد
۴

رئیس اتاق بازرگانی ایران:

اکنون زمان تجدیدنظر در نرخ ارز است

گروه اقتصاد: در صورتی که دولت سیاست انبساطی لازم در حوزه پولی و مالی را اتخاذ نکند، بنگاه های اقتصادی در سال جاری همچنان گرفتار رکود خواهند بود.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، گفت: در صورتی که دولت سیاست انبساطی لازم در حوزه پولی و مالی را اتخاذ نکند، بنگاه های اقتصادی در سال جاری هچنان گرفتار رکود خواهند بود.

محمد نهاوندیان در گفتگو با ایلنا، درخصوص پیش بینی وضعیت بنگاه های اقتصادی در سال جاری اظهار کرد: اگرچه دولت در بودجه 88 کاهش درآمدهای نفتی را در نظر گرفت، اما همه اقتصادها که از بحران آسیب دیده اند، بسته های حمایتی برای حمایت از تولید خود در نظر گرفته اند.

وی افزود: توقع می رفت که دولت علاوه بر بودجه انقباضی 88، حمایت از تولید ملی و توانمندسازی بخش خصوصی در سال جاری را نیز در دستور کار قرار دهد، زیرا در این رابطه گرانی هایی وجود دارد که اگر دولت سیاست انبساطی لازم را چه در سیاست مالی و چه پولی اتخاذ نکند، بنگاه های اقتصادی در ادامه کار خود دچار مشکلات جدی می شوند.

نهاوندیان با بیان این که دولت در پیش بینی تامین کسری درآمد خود در سال جاری وزن زیادی روی افزایش مالیات ها قرار داده، تصریح کرد: این در حالی است که این سوال هنوز بی پاسخ مانده که این مالیات از چه کسانی قرار است گرفته شود؟

وی ادامه داد: معنای این میزان جهش در افزایش مالیات این است که بیش از رشد تولید ناخالص ملی رشد مالیات را در سال جاری تجربه کنیم، در حالی که این اقدام بر تولید فشار وارد می کند.

او با طرح این پیشنهاد که دولت می تواند برای تامین درآمدهای خود در برخی از سیاست ها تجدیدنظر کند، اظهار کرد: الان زمانی است که دولت می تواند در سیاست های ارزی تجدیدنظر کند. این اقدام 2 فایده دارد؛ هم صادرات را افزایش می دهد و هم به تولیدات قدرت رقابت بالاتری در مقابل واردات می دهد.

نهاوندیان گفت: از سوی دیگر این کار درآمد دولت را هم افزایش می دهد و دیگر دولت مجبور نیست دست به اقداماتی بزند که به تولید کالاو خدمات لطمه وارد شود.