آرشیو یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۸۸، شماره ۲۵۳۱
اقتصاد
۴

با احتساب قیمت 60 دلار برای نفت

هزینه تولید هر لیتر بنزین در داخل 400 تومان

گروه اقتصاد: بررسی های اولیه نشان می دهد که باوجود تغییر قیمت های فعلی نفت خام، هزینه تولید هر لیتر بنزین در پالایشگاه های نفتی کشور با احتساب نفت 60 دلاری 400 تومان است.

امین الله اسکندری، مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در گفتگو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار کرد: هزینه فرآورش هر بشکه نفت در پالایشگاه های کشور بسته به نوع تکنولوژی پالایشگاه متفاوت است؛ طوری که برای نمونه نوع الگوی پالایشی که در آبادان به کار رفته، بیشتر تکیه بر تولید نفت کوره دارد؛ در حالی که تولید این فرآورده در سایر پالایشگاه ها کمتر است؛ ولی به طور کلی هزینه فرآورش هر بشکه نفت در پالایشگاه های کشور بین 5/1 تا 3 دلار برآورد می شود.

در این زمینه پیشتر سیدنورالدین شهنازی زاده، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان این که هزینه تولید هر لیتر بنزین در پالایشگاه های کشور بدون احتساب قیمت نفت خام حدود 45 تومان است، گفته بود که هزینه هر لیتر بنزین در کشور تابع قیمت نفت خام در خلیج فارس، هزینه حمل از میادین تولید تا پالایشگاه ها و هزینه تولید است. بررسی های انجام شده نشان می دهد که هزینه تولید هر لیتر بنزین در پالایشگاه های با تکنولوژی جدیدتر مانند اصفهان حدود 45 تومان و پالایشگاهی مانند آبادان حدود 53 تومان است.