آرشیو یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۸۸، شماره ۲۵۳۱
سلامت
۵

رفلاکس؛ شایع ترین بیماری گوارشی

گروه سلامت: به گفته یک فوق تخصص گوارش کودکان، 54 درصد علل مرگ کودکان را سوء تغذیه تشکیل می دهد و یکی از عوارض بیماری رفلاکس سوء تغذیه است.

دکتر علی اکبر سیاری در گفتگو با ایسنا؛ با اشاره به این که بیماری رفلاکس بیماری شایع گوارشی قرن در سنین مختلف است، یادآور شد: علت به وجودآورنده این بیماری برگشت اسید معده به داخل مری است و شروع بیماری در هر سنی (از 15 روزگی تا بزرگسالی) امکان پذیر است که دارای علائمی متفاوت است.

وی با بیان این که همیشه برگشت اسید معده به مری به منزله بیماری محسوب نمی شود، گفت: در شیرخوارانی که دچار بیماری رفلاکس هستند و شیر را برمی گردانند، علائم بالینی مانند خس خس سینه یا اختلال در شیر خوردن بروز نمی کند. این کودکان دارای وزنی مناسب هستند و این نوع رفلاکس کاملاطبیعی تلقی می شود.

دکتر سیاری با اشاره به این که علائم رفلاکس پاتولوژیک کاملامتفاوت با علائم رفلاکس شیرخواران است، گفت: در مبتلایان به رفلاکس پاتولوژیک زندگی کودک کاملامختل می شود و علائمی مانند بی قراری، امتناع از شیر خوردن و گرفتگی مداوم بینی را بروز می دهد.

فوق تخصص گوارش کودکان افزود: مبتلایان به بیماری رفلاکس پاتولوژیک نیازمند مداخلات درمانی هستند.

وی در خصوص علل بیماری رفلاکس پاتولوژیک گفت: علت اصلی این بیماری کاملامشخص نشده است ولی باز شدن اسفکتر تحتانی مری به طور غیرطبیعی و طولانی شدن زمان استراحت اسفکتر، یکی از عوامل اصلی در ایجاد و تشدید رفلاکس است.

وی با بیان این که این بیماری با اقدامات تغذیه ای و رفتاری تا حدودی قابل کنترل می باشد، گفت: غلیظ تر کردن غذای کودک و بالانگهداشتن سر و شانه شیرخوار هنگام خوردن شیر باعث کاهش شدت علائم بیماری می شود. بزرگسالان نیز غذا را به دفعات متعدد و با حجم کم مصرف کنند.

دکتر سیاری در خاتمه به نوجوانان مبتلابه بیماری رفلاکس توصیه کرد: قبل از سیر شدن دست از غذا خوردن کشیده و از خوردن غذاهای چرب نیز اجتناب ورزند، مایعات را با حجم کم و به دفعات مصرف کرده و از خوردن غذای داغ نیز امتناع کنند.