آرشیو یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۸۸، شماره ۲۵۳۱
سلامت
۵

یک شرکت آمریکایی هشدار داد

برخی از مولتی ویتامین ها نامرغوب یا آلوده هستند

گروه سلامت: یک شرکت آزمایشگاهی در آمریکا نسبت به مشکلات مواد به کار رفته در تولید مولتی ویتامین ها هشدار داد.

به گزارش ایسنا، این شرکت در گزارشی ادعا کرده است که در بیش از 30 درصد مولتی ویتامین هایی که اخیرا از سوی کارشناسان شرکت «کاسیومرلب» مورد آزمایش قرار گرفته اند، به میزان قابل توجهی محتویات و مواد تشکیل دهنده آنها کمتر یا بیشتر از حد استاندارد بوده یا آلوده به سرب بوده اند.

کاسیومرلب یک شرکت خصوصی در نیویورک است که به طور مستقل محصولاتی را که روی سلامت و تغذیه مردم تاثیر می گذارند، مورد ارزیابی و آزمایش قرار می دهد و اطلاعاتی را در این زمینه در اختیار مصرف کنندگان می گذارد. این شرکت اخیرا روی کیفیت مولتی ویتامین ها تحقیق و آزمایش انجام داده و اعلام کرده است که چند نمونه از این محصولات که 3 تای آنها ویژه کودکان است بیش از حد استاندارد اعلام شده از سوی انستیتو پزشکی حاوی موادی از قبیل ویتامین A، فولیک اسید، نیاسین و روی هستند که این امر می تواند سلامت مصرف کنندگان را به خطر بیندازد. برای مثال دوز توصیه شده برای مصرف ویتامین A در اطفال روزانه 1300 واحد بین الملل و آخرین حد قابل تحمل آن 3000 واحد است در حالی که در برخی از مولتی ویتامین ها 5000 واحد ویتامین A مشاهده شده است.

مصرف زیاد این ویتامین در کوتاه مدت سبب تهوع و تاری دید می شود و در طولانی مدت باعث نرمی استخوان ها و بروز مشکلات کبدی می شود.

بر اساس گزارش این شرکت، در مورد سایر مواد تشکیل دهنده مولتی ویتامین ها نیز موارد مشابهی دیده شده که نگران کننده است.