آرشیو یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۸۸، شماره ۶۶۷۶
شهرستان ها
۲۰

مدیر اجرایی شرکت نار کنگان: کمیت و کیفیت گاز ایران برای صدور به اروپا مناسب است

مدیر اجرایی شرکت نار کنگان گفت: کمیت و کیفیت گاز ایران برای صدور به اروپا از هر دو خط لوله نابوکو و پرشین کافی و مناسب است.

به گزارش فارس به نقل از روابط عمومی وزارت نفت، نرسی قربان اظهار داشت: در اصل هر خط لوله موفق که از کشورهای مختلف عبور می کند به گاز کافی، تقاضا برای این گاز، مسیر امن ترانزیتی و همچنین سطح بالای منابع مالی و چارچوب قانونی نیاز دارد.

وی با بیان این که هم اکنون ذخایر گازی ایران در حدود 30 هزار میلیارد متر مکعب است، افزود: در صورت سرمایه گذاری های لازم در این بخش، این گاز برای صادرات گاز به اروپا کافی است. این کارشناس انرژی ادامه داد: برای صدور سالانه 30 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در مدت 20 سال به اروپا به 600 میلیارد متر مکعب گاز نیاز است که این تنها حدود دو درصد از کل ذخایر گازی ایران را تشکیل می دهد، پس این گاز از نظر تئوری، برای صدور به اروپا کافی است.

قربان خاطرنشان کرد: در حال حاضر اولویت های ایران در تولید گاز به رفع نیاز داخلی شامل مصرف داخلی، تولید برق، تزریق گاز به میدان های نفتی و کارخانه های پتروشیمی معطوف شده است.

وی افزود: هم اکنون تقاضا برای گاز بیشتر در اروپا، همچنین خواست سیاسی برای تامین این مقدار گاز از منابع مختلف وجود دارد، ضمن اینکه مسیرهای تزانزیتی تامین گاز، بر مبنای واقعیت های سیاسی و روابط استراتژیک زمان کنونی تعریف می شود.