آرشیو یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۸۸، شماره ۲۵۳۱
جهان
۶

کوتاه از جهان

درخواست اشتاین مایر از واشنگتن

جام جم آنلاین: فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امورخارجه آلمان از ایالات متحده درخواست کرد بمب های اتمی باقی مانده خود را از این کشور خارج کند.

اشتاین مایر در گفتگو با هفته نامه آلمانی اشپیگل گفت: در تلاش هستیم تا باقیمانده بمب های اتمی آمریکا را از خاک آلمان خارج کنیم.

وی در مخالفت با موضع آنگلامرکل، صدراعظم این کشور افزود: خواهان خلع سلاح هسته ای و کاهش هرچه سریعتر تسلیحات انبار شده در آلمان هستیم.

فرمان کرزای علیه آمریکایی ها

جام جم آنلاین: حامد کرزای، رئیس جمهور افغانستان دستور داد در خصوص تیراندازی چهارشنبه گذشته نیروهای آمریکایی به غیرنظامیان افغان که 5 عضو یک خانواده را به قتل رساندند، تحقیق شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کرزای در بیانیه ای رسمی به وزارتخانه های دفاع و کشور افغانستان ماموریت داد تا در این باره تحقیقات کنند.در این بیانیه تاکید شده کرزای بارها از نیروهای بین المللی خواسته است رعایت جان غیرنظامیان افغان را کرده و آنها را هدف قرار ندهد.

بازشماری آرای انتخابات مولداوی

جام جم آنلاین: ولادیمیر ورونین، رئیس جمهور مولداوی دستور بازشماری آرای انتخابات جنجال برانگیز پارلمانی هفته گذشته در این کشور را صادر کرد.

به گزارش رویترز، در این انتخابات کمونیست ها سلطه 8 ساله خود بر این کشور را تقویت کرده و 60 کرسی از 101 کرسی پارلمانی را خود اختصاص دادند.با این حال، اعتراض مخالفان که نتایج انتخابات را دستکاری شده می دانند موجب آغاز چالشی در مولداوی شد که به اخراج سفیر رومانی از این کشور اروپای شرقی انجامید.

ادامه اعتراضات در گرجستان

جام جم آنلاین: نینو بورجانادزه، رئیس سابق مجلس گرجستان با انتقاد از فقدان دموکراسی واقعی در کشورش از ادامه اعتراضات مردم تا کناره گیری میخاییل ساآکاشویلی، رئیس جمهور خبر داد.

بورجانادزه در گفتگو با روزنامه اتریشی استاندارد گفت: ما به اعتراضات خود تا زمان کناره گیری ساآکاشویلی از قدرت ادامه می دهیم.

وی افزود: خواست ملت بزرگترین ابزار فشار در این راستا است. در یک دموکراسی خواست ملت کافی است تا نشان دهیم ساآکاشویلی از حمایت واقعی مردم برخوردار نیست.