آرشیو یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۸۸، شماره ۲۵۳۱
ایران
۱۵

سومین کنگره بزرگداشت شاعر بزرگ ترکمن

مختومقلی فراغی، اردیبهشت گنبد کاووس را جهانی کرد

گنبدکاووس - خبرنگار جام جم: معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: سومین کنگره شناخت و پژوهش آثار و احوال مختومقلی فراغی شاعر ملی ترکمن ها اردیبهشت ماه برگزار می شود.

حسین ثبوتی در جلسه هم اندیشی برگزاری کنگره مختومقلی فراغی در گنبدکاووس افزود: معمولابرای هر شخصیت فرهنگی و علمی یک کنگره در هر دوره زمانی برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شخصیت والای فرهنگی مختومقلی فراغی، چند مهمان از ترکمنستان در این کنگره شرکت خواهند کرد.

ثبوتی گفت: ضمن برگزاری کنگره، در روز تولد آن شاعر 28 اردیبهشت بر مزارش واقع در روستای آق تقای شهرستان مراوه تپه نیز مراسم بزرگداشتی برگزار می شود.

رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی گنبدکاووس نیز در این جلسه گفت: کنگره مختومقلی 27 اردیبهشت در گنبدکاووس برگزار می شود.

محمدرضا داورزنی افزود: آیین بزرگداشت تولد مختومقلی در روستای حاجی قوشان گنبدکاووس زادگاه این شاعربرای اولین بار برگزار می شود.

معاون سیاسی و امنیتی فرماندار گنبد نیز در این جلسه گفت: گنبدکاووس زادگاه این شاعر است و باید این موضوع بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

عباسعلی میرحسینی با بیان این نکته که برخی کشورها برآنند با اقداماتی این شاعر پرآوازه را صرفا محدود و متعلق به خود کنند، افزود: افکار و اشعار مختومقلی همچون دیگر شاعران بزرگ ایران، مرزها را درنوردیده است.

وی خاطرنشان کرد: براساس اسناد متقن تاریخی، محل تولد و دفن این شاعر بزرگ در ایران زمین است و ادعایی جز این نزد اهل فرهنگ و هنر و تاریخ قابل قبول نخواهد بود.

میرحسینی گفت: دیوان شعر مختومقلی فراغی میراث گرانبهایی است که دارای پیام های اعتقادی، سیاسی و اجتماعی است.

اشعار مختومقلی به خاطر روان بودن علاوه بر اهل فرهنگ و هنر، در نزد توده مردم جایگاه والایی دارد.

28 اردیبهشت، دویست وهفتاد و پنجمین سالروز تولد مختومقلی فراغی شاعر و عارف بزرگ مسلمان و ترکمن است.