آرشیو یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۸۸، شماره ۲۵۳۱
فرهنگ و هنر
۱۶

استاد بزرگ، روابط عمومی کوچک

مهدی یاورمنش

در چند سال گذشته هرچه بر گستره کنسرت های داخلی و خارجی محمدرضا شجریان، استاد مسلم آواز ایران افزوده گردیده، از ارتباطات رسانه ای مسوولان و کارگزاران شرکت دل آواز که مجری برنامه های موسیقایی استاد هستند، کاسته شده است.

از هنرمندی که تنها نام او هزاران علاقه مند و عاشق موسیقی ایرانی را به تالارهای بزرگ می کشاند و همیشه در عرصه نظریه پردازی، اجرا و آموزش چهره ای درخشان و الگووار بوده است، انتظارمی رود که در کنار خود فرد یا افرادی را که آشنا با اصول روابط عمومی هستند، داشته باشد.

عملکرد مسوولان شرکت دل آواز در عرصه روابط عمومی، برگزاری کنسرت و برپایی نشست های خبری به هیچ وجه همتراز با بزرگی استاد شجریان نیست. شیوه های سنتی اطلاع رسانی به خبرنگاران، شناخت نادرست از رسانه و کارکرد آن، در دسترس نبودن، پاسخ ندادن به پرسش های اهالی مطبوعات در زمان هایی که نیاز چندانی به آنان احساس نمی کنند و توقع از اصحاب رسانه که چون اعضای ستاد خبری نقش آفرینی کنند و... نشان دهنده ضعف در این حوزه است. همین جریان بود که سال گذشته باعث رنجش خبرنگاران و نویسندگان عرصه موسیقی شد و در پی آن استاد با بزرگواری جلسه ای را برای دلجویی از اهالی رسانه تشکیل داد، که این موضوع هم متاسفانه تغییری در رویه و عملکرد روابط عمومی و برنامه ریزی اطرافیان و همکاران استاد ایجاد نکرد.

دوستان ما که مسوولیت روابط عمومی برنامه های محمدرضا شجریان را به عهده دارند، باید بدانند که خبرنگاران حلقه واسط بین هنرمند و مخاطبان هستند که جریانی دو سویه دارد؛ از هنرمند به مخاطب و مخاطب به هنرمند. خبرنگاران همچنان که وظیفه دارند حرف های هنرمندان را به مخاطبان انتقال دهند، این رسالت را نیز به عهده دارند تا نظرها و احیانا گلایه های مخاطبان را به گوش هنرمندان برسانند.

اگر استاد شجریان از چندی پیش در عرصه فروش بلیت کنسرت هایش به شیوه های نو همچون عرضه اینترنتی روی آورده است، بسیار شایسته خواهد بود به همکاران اجرایی خود نیز یادآور شود تا در حوزه ارتباطات رسانه ای نیز به راهکارهای جدید متوسل شده و از پوسته سنتی و کهنه خارج شوند.