آرشیو چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۸، شماره ۲۵۳۴
سلامت
۵

هنگام بلند کردن بار از زمین زانوهایتان را خم کنید

گروه سلامت: عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: بهترین راه بلندکردن بار از روی زمین این است که فرد زانوهایش را خم کند و سپس جسم را بلند کند.

حمیدرضا مختاری نیا در گفتگو با فارس اظهار کرد: در این حالت فشار بر روی سر زانوها و لگن وارد می شود در حالی که اگر فرد بدون خم کردن زانوها از کمر خم شود و بار را بلند کند، فشار زیادی به ستون فقرات می آید و احتمال آسیب نسبت به حالت اول بسیار بیشتر می شود.

وی افزود: یکی از فاکتورهای مهم در حمل و نقل بار با دست، فاصله جسم از بدن است که هر چه جسم به بدن نزدیک تر باشد بازه گشتاور کمتر شده و فشاری که به فرد می آید بسیار کمتر از موقعی است که بار از بدن فاصله دارد.

مختاری نیا تصریح کرد: مقدار وزنی که فرد در حالت استاندارد می تواند حمل کند بر اساس استانداردهای جوامع اروپایی زیر 28 کیلو است ولی متاسفانه این استاندارد هنوز در کشور ما تعیین نشده است.وی ادامه داد: در صورتی که قرار است جسم به صورت عمودی جابه جا شود، میزان بلندی استاندارد که شخص با بلند کردن جسم تا این ارتفاع دچار آسیب نمی شود، 60 تا 70 سانتیمتر است و حداکثر ارتفاع مجاز بالاآوردن، تا بین کمر و قفسه سینه است.

این متخصص ارگونومی تاکید کرد: مدت زمان حمل بار به آستانه خستگی فرد بستگی دارد. اگر فرد احساس خستگی یا ناراحتی کرد، حتما باید مقداری استراحت کند.

وی یادآور شد: در صورتی که این استانداردها رعایت نشود، آسیب های اسکلتی عضلانی که مهم ترین آنها کمر درد است گریبانگیر فرد می شود. وی تاکید کرد:70 درصد مراجعان آسیب های اسکلتی به پزشک در کشور از کمردرد گلایه دارند.