آرشیو شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۸، شماره ۱۷۷۴
دنیا
۴

ادامه روند انقباضی اقتصاد آمریکا؛ نشانه های تثبیت

گروه بین الملل- بانک مرکزی آمریکا در گزارشی مهم اعلام کرده است که فعالیت اقتصادی این کشور در ماه مارس تضعیف شد اما نشان های تثبیت در اقتصاد به چشم می خورد.

این گزارش موسوم به «کتاب بژ» می گوید که «فعالیت کلی اقتصادی بیش از پیش منقبض شد یا همچنان ضعیف باقی ماند.» اما بر اساس این گزارش برخی از نواحی اقتصادی شاهد «خفیف تر شدن روند نزولی» بوده اند درحالی که سایر بخش ها «درحال تثبیت» هستند. این گزارش یک روز پس از آن منتشر شد که باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا و بن برنانکه رییس بانک مرکزی این کشور گفتند رکود اقتصادی درحال تخفیف یافتن است. «کتاب بژ» سالی هشت بار تنظیم می شود و بر گزارش ها و اظهارات کسب و کارها از سراسر آمریکا استوار است. گزارش قبلی در آغاز ماه مارس منتشر شده بود.

به رغم برخی نشانه های بهبود، این گزارش تصویری تیره از فعالیت کنونی اقتصادی در آمریکا ترسیم می کند. این گزارش می گوید: «فعالیت تولیدی، به جز در چند مورد استثنایی، در طیف وسیعی از صنایع در اکثر نواحی (تحت نظر بانک مرکزی) تضعیف شد.» این گزارش درحالی منتشر می شود که برخی ناظران معتقدند رکود اقتصادی ممکن است درحال تخفیف یافتن باشد. باراک اوباما یک روز پیشتر گفته بود که اولین بارقه های امید در اقتصاد آمریکا دیده می شود اگرچه برای بازگشت به دوره رشد اقتصادی هنوز دشواری های زیادی در راه است. رییس جمهوری آمریکا گفت اقداماتی که برای کمک به صنعت بانکداری، مسکن و بازار اتومبیل به عمل آمده، سبب ایجاد خوش بینی به چشم انداز اقتصادی شده است.

ولی اوباما هشدار داد که رکود اقتصادی کنونی به اخراج تعداد بیشتری از کارمندان و کارگران خواهد انجامید.