آرشیو شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۸، شماره ۱۷۷۴
دنیا
۴

زلزله در افغانستان و اندونزی

ایرنا– فرماندار شیرزاد ولایت ننگرهار افغانستان اعلام کرد که در دو زمین لرزه 5/5 و 1/5 ریشتری بامداد روز جمعه در این شهرستان در دامنه کوه های هندوکش در شرق کشور و در مجاورت با مرز پاکستان 200واحد مسکونی تخریب شده است.

سیدالرحمان به خبرنگاران گفت: تاکنون اجساد 25نفر از زیر آوار بیرون کشیده شد و بیش از سی نفر هم جراحت برداشته اند که برای درمان به مراکز درمانی انتقال یافتند. به گفته وی احتمال افزایش کشته ها و زخمی ها نیز وجود دارد.

این در حالی است احمد شکیب همراز از مسوولان اداره مبارزه با بلایای طبیعی افغانستان اعلام کرد که در زمین لرزه شهرستان شیرزاد بیش از 20نفر کشته و 50 نفرهم زخمی شده اند. وی مرکز زمین لرزه را روستای «برگت خیل» ولایت ننگرهار به قدرت پنج و یک دهم درجه در مقیاس درونی زمین (ریشتر) اعلام کرد و گفت: زلزله در شهرهای کابل، جلال آباد افغانستان و نیز پیشاور پاکستان احساس شده است.

وی در عین حال تاکید کرد که به تعداد زیادی از منازل مسکونی منطقه آسیب جدی وارد شده است. اجمل پردیس، رییس شبکه بهداشت ولایت ننگرهار هم اعلام کرد که اغلب کشته ها و زخمی ها زنان و کودکان هستند.

هرچند برخی منابع محلی در شرق افغانستان تلفات زمین لرزه دیروز را بیش از 40 کشته و 60 زخمی گزارش کرده اند اما تاکنون مقام های دولتی این آمارها را تایید نکرده اند. افغانستان در کمربند زلزله آسیا قرار دارد.از سوی دیگر زمین لرزه ای به بزرگی 5/5 درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) بامداد جمعه استان سوماترا واقع در غرب اندونزی را لرزاند.

این زمین لرزه حوالی ساعت چهار و هفت دقیقه بامداد روز جمعه به وقت محلی در 260 کیلومتری منطقه «پادانگ» واقع در جنوب غرب این استان به وقوع پیوسته است. هنوز از میزان تلفات و خسارات احتمالی این حادثه گزارشی دریافت نشده است.

بامداد روز پنجشنبه نیز زمین لرزه ای به بزرگی 6/6 ریشتر جنوب غربی این استان را لرزانده بود. اندونزی در منطقه ای موسوم به حلقه آتشین اقیانوسیه قرار دارد که محل تلاقی صفحات قاره ای است و به همین علت، فعالیت های مکرر آتشفشانی و زلزله در آن به وقوع می پیوندد.