آرشیو شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۸، شماره ۱۷۷۴
بورس
۹

مشاور وزیر صنایع اعلام کرد

برنامه واگذاری 16شرکت «ایمیدرو» در سال جاری

فارس - مشاور وزیر صنایع از برنامه واگذاری 16 شرکت به صورت بورس، مزایده و جلب مشارکت بخش خصوصی در 8 طرح فولادی کشور طی سال جاری خبر داد.

ایرج اکبریه برنامه واگذاری 16 شرکت زیر مجموعه ایمیدرو در سال 88 را اعلام کرد.

وی گفت: براساس برنامه های پیش بینی شده شرکت های معدنی زغال سنگ، نورد لوله اهواز، گروه ملی فولاد ایران، فولاد آذربایجان، آلومینیوم المهدی، شرکت پایانه احداث صنعت، فولاد میبد، فولاد زاگرس، آلومنیای جاجرم، توسعه خدمات بازرگانی ایران، موسسه تحقیقات و کاربرد مواد معدنی ایران و موسسه آموزش و پژوهشی ایمیدرو از جمله شرکت هایی هستند که از طریق بورس و مزایده واگذار خواهند شد.

واگذاری ذوب آهن بعد از اصلاح ساختارها

مشاور وزیر صنایع در امور واگذاری شرکت ها در برابر این سوال که برنامه واگذاری ذوب آهن در بورس به کجا انجامید؟ پاسخ داد: با توجه به بزرگ بودن این شرکت، نیاز به اصلاح ساختار، اجرای طرح توازن و اعمال افزایش سرمایه، ذوب آهن به طور قطع در نیمه اول سال بورسی نخواهد شد.

اکبریه گفت: هرچند مهلت واگذاری ذوب آهن تا پایان سال 1393 است، اما بعد از اصلاح ساختارها و بهره برداری از طرح توسعه، سهام این شرکت نیز در بورس عرضه خواهد شد.

واگذاری 8 طرح فولادی

وی به واگذاری 8 طرح فولادی در سال جاری اشاره کرد و گفت: برای 8 طرح که پیمانکارانشان انتخاب شده و هر کدام یک میلیون تن فولاد از مرحله تولید آهن اسفنجی تا تولید فولاد را خواهند داشت تاکنون 300 میلیارد تومان از منابع ایمیدرو صرف شده است.

عضو هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: توجیه پذیری این 8 طرح نزد بانک ها نهایی شده و منتظر حضور شرکا برای هر یک از این طرح ها هستیم تا با همکاری بخش خصوصی، حساب ذخیره ارزی و منابع بانکی برای تداوم اجرای پروژه استفاده شود.

اکبریه افزود: هزینه های صرف شده در این طرح به عنوان آورده نقدی ایمیدرو منظور خواهد شد و بخش خصوصی می تواند با مشارکت بیش از 50 درصدی در شکل گیری این طرح مشارکت داشته باشد. به گفته وی، بخش خصوصی می تواند در تاسیس شرکت برای 8 طرح، ایمیدرو مشارکت داشته باشد که توجیه مالی اقتصادی آنها توسط سازمان توسعه، وزارت صنایع و بانک عامل تایید شده است.

اکبریه با بیان اینکه 8 طرح آماده بهره برداری است، ادامه داد: براین اساس 8 طرح فولادی شامل فولادهای میانه، قائنات، چهارمحال بختیاری، نیریز، شادگان خوزستان، سبزوار، بافق و بافت هستند.