آرشیو شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۸، شماره ۱۷۷۴
بازار دیجیتال
۲۶

کاهش فروش رایانه های شخصی در سال جدید

طبق گزارش موسسه IDC، فروش جهانی رایانه شخصی در سه ماهه نخست سال جاری میلادی 1/7درصد کاهش یافت گرچه کاهش قیمت و افزایش محبوبیت نت بوک ها کمک کرد تا فروش بیش تر از این کاهش نداشته باشد.

به گزارش (ایسنا)، بر اساس گزارش این موسسه، بازار رایانه شخصی آمریکا نسبت به بازار جهانی بهتر بوده و تنها 1/3درصد کاهش یافت.

موسسه گارتنر نیز در گزارش جداگانه ای اعلام کرد، فروش جهانی رایانه در سه ماهه نخست 2009 در حدود 5/6درصد کاهش یافته و فروش در آمریکا یکنواخت بود.

طبق گزارش IDC، نتایج جهانی اندکی بهتر از حد انتظار بوده و تقاضا برای رایانه در مقایسه با رکود قبلی بهبودپذیرتر نشان داده شده است. این موسسه انتظار دارد طی ماه های آینده تولید ثابت تر باشد و رشد به وضعیت اواخر سال گذشته بازگردد.

بنا بر اعلام واضح است که روی آوردن مصرف کنندگان به لپ تاپ های کم مصرف از جمله نت بوک فروش را از کاهش بیشتر حفظ می کند؛ فروش نت بوک در سال 2009 دو برابر خواهد شد.

سازنده رایانه هیولت پاکارد موفق شد مجموع فروشش را 9/2درصد افزایش داده و سهم بازارش را به 5/20درصد برساند. این شرکت مدعی است توانسته جایگاه برتر در بازار آمریکا را از دل که از سال 1999 این جایگاه را صاحب بود، بگیرد.

دل همچنان در حال از دست دادن سهم خود است و فروشش در سه ماهه نخست از ضعف در بازار اداری لطمه دید و 7/16درصد کاهش یافت. طبق اعلام IDC، سهم بازار دل 6/13درصد کاهش یافت که برای مکان دوم بهتر است در حالی که سهم ایسر که سازنده رایانه شماره سه است، 6/11درصد کاهش یافت. لنوو و توشیبا نیز جزو پنج سازنده رایانه اول قرار گرفتند