آرشیو یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۸۸، شماره ۲۵۳۷
ایران
۱۵

با آغاز دومین فصل کاوش های باستان شناسی سیلک

تاریخ کاشان باز هم ورق می خورد

کاشان - خبرنگار جام جم: دومین فصل از کاوش های بین المللی باستان شناسی در تپه های شمالی سیلک آغاز شد.

رئیس پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی با اعلام این خبر گفت: این کاوش ها با هدف شناخت زندگی جوامع روستایی نشین در حوزه فلات مرکزی ایران و با همکاری سازمان میراث فرهنگی، دانشگاه تهران و دانشگاه درهام انگلستان آغاز شده است.

حسن فاضلی نشلی، سرپرست کاوش های سیلک گفت: فصل دوم کاوش ها با حضور 20نفر از باستان شناسان و کارشناسان میان رشته ای از کشورهای آلمان، فرانسه و ایتالیا انجام می شود که در حال حاضر 4 نفر جانورشناس، گیاه شناس و متخصصان علوم میان رشته ای فعالیت خودشان را آغاز کرده اند و بقیه افراد تیم در طول زمان کاوش به گروه اضافه خواهند شد.

به گفته وی، کاوش های دور دوم از یک هفته قبل به منظور لایه نگاری تپه شمالی سیلک و مطالعه دقیق دوره نوسنگی تپه باستانی سیلک آغاز شده و تا اواسط خرداد ادامه خواهد داشت.

دکتر حسن فاضلی، اظهار امیدواری کرد بتواند با ارائه مستندات فرهنگی درخور توجه برای سیلک شمالی، جایگاه سیلک شمالی را با کاوش های دیگر نقاط مهم فلات مرکزی ایران مورد مقایسه دقیق قرار داده و ارتباطات این جوامع را با یکدیگر بسنجد.

در ادامه پرفسور رابین کارینگام، باستان شناس، ایران شناس و معاون دانشگاه درهام انگلستان گفت: آغاز کاوش های سال گذشته در تپه سیلک شمالی منجر به رسیدن به لایه های فرهنگی هزاره پنجم قبل از میلاد و کشف آثار معماری هزاره پنجم و از قدیمی ترین آثار معماری مربوط به این دوره شد.

وی افزود: معماری کشف شده به لحاظ تاریخ معماری می تواند برای بسیاری از مورخین و افراد علاقه مند به تاریخ معماری ارزشمند باشد.

معاون دانشگاه درهام انگلستان، تپه های تاریخی سیلک را یکی از مهمترین محوطه های پیش از تاریخ در فلات مرکزی در قلب ایران برشمرد و افزود: امیدواریم بتوانیم 6 تا 7 متر لایه های نوسنگی را که قدیمی ترین روستای شناخته شده در فلات مرکزی ایران است کاوش و لایه نگاری کنیم.دوران نوسنگی در مرکز فلات ایران از جمله دوران های مهم زندگی انسان است که هنوز پژوهش های علمی کاملی در این زمینه انجام نگرفته است.نخستین بار در سال 1933 «رومن گریشمن» باستان شناس، کاوش در این تپه باستانی را آغاز کرد و پس از 70 سال دکتر صادق ملک شهمیرزادی به بازنگری آن در 5 فصل متمادی پرداخت.