آرشیو دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۸، شماره ۱۷۸۲
بازرگانی
۵
فراسو

پرتقال اسرائیلی در اسناد گمرک نبود

معاون امور گمرکی گمرک ایران از بررسی کلیه اظهارنامه های وارداتی ترخیص پرتقال از دی ماه سال 87 تا روز گذشته خبر داد و گفت: بررسی های گمرک نشان می دهد هیچ موردی از اینکه کالایی محصول رژیم صهیونیستی باشد در اسناد وجود نداشت.

محمدرضا نادری در گفت وگو با «مهر» با اشاره به سفر خود به بندرعباس و بندر شهید رجایی در مورد توافقات بیشتر دو دستگاه گمرک و سازمان بنادر و پیگیری موضوع واردات پرتقال های با برند رژیم صهیونیستی به کشور، گفت: سفر ما به بندر شهیدرجایی در مورد هماهنگی در اجرای توافقات و ارائه تسهیلات بیشتر دو دستگاه به یکدیگر همزمان با انتشار خبر توزیع پرتقال های اسرائیلی در کشور شد.

وی از تشکیل تیمی برای بررسی تمامی اظهارنامه ها خبر داد و با بیان اینکه تمامی این اظهارنامه ها دارای مجوز قرنطینه بوده اند، تصریح کرد: تمامی این کالاها در بندرعباس و بندر شهیدرجایی محصول دو کشور چین و مصر بودند.

نادری در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع صحت دارد که پرتقال های مذکور با برند اسرائیل و بسته بندی های کشور چین وارد کشور شده است، اظهار داشت: چنین چیزی امکان پذیر نیست، تمام بسته بندی ها با برند مشخص است و تمامی برندهای چینی با نوشتار چینی است.

وی ادامه داد: اتفاقا یکی از محموله های ترخیص شده با کانتینر دارای سردخانه را در درب خروج پیاده کردیم و این موضوع کاملابه اثبات رسید که این کالاها محصول کشور چین است، یعنی هم بسته بندی ها و هم برندهای پرتقال ها چینی و با نوشتار چین بود.

معاون امور گمرکی گمرک ایران در پاسخ به این سوال که این پرتقال ها از مبادی غیر قانونی وارد کشور شده است یا خیر؟ اظهار داشت: به هر حال این پرتقال ها بر اساس درج در رسانه ها خارجی است و این پرتقال های خارجی به صورت رایگان در برخی نقاط کشور توزیع شده است، اگر این ادعای رسانه ها صحت داشته باشد، قطعا این کار یک اقدام سیاسی است.

وی به مهر افزود: توزیع یک کالای خارجی رایگان می تواند یک اقدام سیاسی باشد، چگونه ممکن است که یک کالای خارجی خریداری شده و بعد به صورت مجانی در سطح کشور توزیع شود. بنابراین، این اقدام به هیچ وجه جایگاه تجاری و اقتصادی ندارد و هر کسی با این موضوع مواجه شود، این نکته را خواهد پذیرفت.