آرشیو چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۸، شماره ۴۱۹۷
اجتماعی
۴

هیچ موردی از آنفلوآنزای خوکی در ایران

یک سخنگوی سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد نظارت مرزی در مهار بیماری آنفلوآنزای خوکی کافی نیست، با این حال مقامات بهداشتی ایران گفته اند اقدامات لازم را در این باره انجام داده اند و تاکنون موردی از این بیماری در کشور مشاهده نشده است.

به گزارش ایرنا، «کیجی فوکودا» دستیار دبیرکل سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است که مهار ویروس آنفلوآنزای خوکی در حال حاضر ناممکن است.گفته می شود هنوز واکسنی برای این بیماری تولید نشده و برای ساخت این واکسن چهار تا شش ماه وقت لازم است.گزارش های رسیده حاکیست آمار تلفات این بیماری کشنده در مکزیک به 151 تن رسیده است. در خاورمیانه فقط در فلسطین اشغالی یک مورد مشاهده شده است.

■نشست وزارت بهداشت با مسئولان استانی برای بررسی مسائل مربوط به آنفلوآنزای خوکی

همچنین رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت در این باره به ایسنا گفت: مطالعات اولیه نشان داده است که ویروس آنفلوآنزای «HINI» پیش از این هم وجود داشته؛ به طوری که حتی همه گیری جهانی 1918 و 1919 به این علت بوده است، اما ویروس جدید به علت تغییراتی که در ساختمان آن ایجاد شده است. قدرت بیماری زایی و تلفات بیشتری دارد.

دکتر محمدمهدی گویا با بیان اینکه از 13 آوریل به بعد، آمار مرگ و میر ناشی از این نوع آنفلوآنزا افزایش یافته است، افزود: از آن زمان تاکنون از یک هزار و 300 فرد مبتلا103 نفر جان خود را از دست داده اند و بیماری از مکزیک و امریکا به قاره دیگری سرایت کرده است و هم اکنون سازمان جهانی بهداشت جلسه اضطراری درباره چگونگی مقابله با بیماری تشکیل داده است.

برهمین اساس وزارت بهداشت جلسه ای برای مسئولان استانی برای بررسی مسائل مربوط به بیماری تشکیل داده است تا تصمیماتی برای اقدامات لازم برای حفظ آمادگی گرفته شود. گویا با بیان این که هم اکنون ارتباط مداومی با سازمان جهانی بهداشت وجود دارد گفت: در صورت لزوم اطلاعات و اقدامات پیشگیرانه به مردم ارائه خواهد شد.