آرشیو یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۸، شماره ۱۷۹۳
بازار دیجیتال
۲۷

راه اندازی فروشگاه مجازی نوکیا با 20 هزار برنامه

بزرگ ترین سازنده تلفن همراه جهان اعلام کرد: فروشگاه برنامه جدید Ovi در اواخر ماه جاری با حدود 20هزار برنامه راه اندازی می شود. فروشگاه Ovi Store به کاربران نوکیا برمبنای مکانی که در آن قرار دارند، محتوای شخصی شده عرضه می کند و طراحان نیز تشویق خواهند شد برنامه هایی برای عرضه در آن جهت دانلود بنویسند.

برنامه های این فروشگاه تنها برای تلفن های همراه پیشرفته معروف به تلفن هوشمند موجود خواهند بود که با حافظه زیاد و قدرت پردازش بالا، بیشتر شبیه رایانه های کوچک هستند تا تلفن های همراه معمولی.

شرکت Research In Motion، سازنده تلفن هوشمند بلک بری و گوگل فروشگاه های برنامه ای باز کرده اند که منبع های نسبتا کوچکی به شمار می روند. فروشگاه ریم چند صد برنامه و فروشگاه آندروید تنها چند ده برنامه دارد. قابل توجه ترین رقیب نوکیا تا این تاریخ در بخش برنامه های تلفن همراه، فروشگاه برنامه اپل است که در ماه آوریل انجام گرفتن یک میلیاردمین دانلود از برنامه هایش را به ثبت رساند و فهرستی از 15 هزار برنامه دارد. اپل به تازگی سیستم عامل 0/ 3آیفون و کیت طراحی نرم افزار برای طراحان را به نمایش گذاشت. سیستم عامل جدید به طراحان هزاران رابط برنامه نویسی جدید می دهد و به گفته برخی، به انفجار توسعه برنامه دیگری برای فروشگاه برنامه اپل منتهی می شود.