آرشیو سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۸، شماره ۲۵۵۷
صفحه آخر
۲۰
خنده جام

ضرورت برخورد با چندشغله ها

رضا رفیع

بعضی ها از بیکاری دست به کارهای عجیب و غریبی می زنند. مثلاگوش شیطان کر از خودشان یک شغل ثابت دارند، اما چون چشم تنگ مرد دنیا دوست را، یا قناعت پر کند یا خاک گور؛ بیخودی می روند یک شغل دیگر هم پیدا می کنند که چی؟

مضرات چند شغله بودن: از آنجا که بر همه ما لازم است تا به فکر سلامتی هم باشیم؛ چون خدای نکرده تماما بنی آدمیم و همه مان اعضای یک پیکریم؛ لهذا خیلی خلاصه به چند نمونه از مضرات و زیان های چند شغله بودن آدمها در زیر اشاره می کنیم و می رویم پی کار دیگرمان:

1- به خطر افتادن سلامت: کار زیاد باعث استهلاک مغز و اعصاب و جسم و جان آدم می شود. وقتی هم می روی نزد پزشک متخصص، عطسه ناجور هم بزنی؛ می گوید از اعصاب است!

2- سرد شدن کانون خانواده: اجاق کانون قرص و محکم خانواده طوری ساخته و پرداخته و درانداخته شده که اگر همیشه گرم و تنوری نباشد، بتدریج از هم می پاشد. «گر بیفروزیش، رقص شعله اش تا هر کران پیداست/ ورنه خاموش است و خاموشی گناه ماست...» و از ماست که بر ماست.

3- اخلال در اشتغالزایی: الان با کمبود کار در جامعه مواجه هستیم. هستند کسانی که بیکارند. بسیاری شان مدارک تحصیلی بالایی هم دارند که مجبور شده اند آن را عجالتا لب کوزه بگذارند. همان کوزه ای که علی القول برادرمان خیام، خودش نیز عاشق زاری بوده است و دنبال نگار یا که کاری بوده است... و الی آخر ماجرا که می رود زن بگیرد، می گویند کارت کو؟... می رود سر کار، می گویند زنت کو؟... فلذا در این وانفسای جور کردن کار (آن هم کار درست)، خیلی آدم باید بی انصاف باشد که کار بقیه را اشغال کند و نگذارد طرح اشتغالزایی، درست پیش برود و افراد بیشتری هر روز سر کار بروند.

توضیح پایانی: چند شغله بودن، مضرات دیگری هم دارد که فعلاوقت نداریم همه اش را ذکر کنیم. باید بروم به کارهای دیگرم برسم.