آرشیو یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۸، شماره ۱۹۵۳
بورس و بازار
۱۱

تدابیر پنج گانه کاهش و حذف هزینه های جانبی تولید مسکن

حذف قیمت زمین، بهبود وضعیت بازار مصالح ساختمانی و تخفیف 50درصدی هزینه پروانه ساخت از جمله راهکارهای کاهش و حذف هزینه های جانبی تولید و ساخت مسکن بود که محمود احمدی نژاد در آخرین جلسه شورای مسکن اعلام کرد.

به گزارش مهر، شورای مسکن در آخرین جلسه خود که به ریاست محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری در هفته گذشته برگزار شد، هزینه های جانبی و ساخت مسکن از جمله حق انشعاب آب، برق، گاز و تلفن و نیز پروانه ساخت را در افزایش قیمت مسکن مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

این شورا در این جلسه کارگروهی متشکل از وزارتخانه های مسکن، کشور، نیرو و امور اقتصادی و دارایی را مامور کاهش و حذف هزینه های جانبی تولید و ساخت مسکن کرد. منوچهر خواجه دلویی معاون وزیر مسکن در این باره گفت: هزینه های تولید در بخش مسکن به چندین عامل بستگی دارد و هم اکنون وزارت مسکن و شهرسازی در راستای کاهش یا حذف این هزینه ها برنامه ریزی و سیاستگذاری کرده است. معاون وزیر مسکن و شهرسازی بیان کرد: در طرح مسکن مهر با حذف قیمت زمین از قیمت تمام شده ساختمان در واقع هزینه های تولید را کاهش داده ایم، ضمن اینکه این امر با توان مالی خانوارهای کم درآمد منطبق است. او اظهار داشت: از عواملی که می تواند منجر به کاهش یا حذف هزینه های جانبی تولید مسکن در کشور شود وضعیت مصالح ساختمانی است که در شرایط کنونی وضعیت بازار مصالح رو به بهبود است.

خواجه دلویی با اشاره پرداخت هزینه های صدور پروانه های ساختمانی از سوی دولت عنوان کرد: بر اساس قانون ساماندهی حمایت از تولید و عرضه مسکن حداقل 50 درصد هزینه پروانه ساخت را شهرداری ها باید تخفیف دهند که این امر عملا کاهش هزینه های تولید را برای درآمدها به دنبال دارد. وی با تاکید بر اصلاح فناوری های ساخت به منظور کاهش هزینه های تولید مسکن خاطرنشان کرد: در این راستا اقدامات موثری به عمل آمده، به نحوی که بیش از 30 فناوری نوین ساخت تاکنون مورد تایید مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن قرار گرفته و این فناوری ها در حال به کارگیری است.

معاون وزیر مسکن و شهرسازی افزود: به کارگیری فناوری های نوین در بخش ساخت و ساز مسکن در واقع استفاده بهینه از مصالح ساختمانی و به تبع آن کاهش هزینه های تولید ساخت را محقق می کند.