آرشیو یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۸، شماره ۴۲۱۸
ایران زمین
۱۹

40 میلیارد ریال صرف مرمت آثار تاریخی کرمانشاه شد

کرمانشاه-خبرنگار «ایران»: سال گذشته بیش از 40میلیارد ریال اعتبار صرف مرمت و بازسازی آثار و اماکن تاریخی استان کرمانشاه شد.

ثریا باباخانی معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: سال گذشته در استان 35مورد مرمت و ساماندهی آثار تاریخی و باستانی داشتیم که عمده ترین آنها مرمت بازار توپخانه کرمانشاه، کاروانسراهای بیستون، قصرشیرین و ماهیدشت، قلعه یزدگرد، کانال ساسانی قصرشیرین و پل کوچه کنگاور بود که اعتبار تخصیص یافته به مرمت و بازسازی این آثار در سال گذشته 40 میلیارد ریال بود.

وی گفت: در بخش پژوهش نیز سال گذشته 3کاوش شکارگاه خسرو به سرپرستی دکتر رهبر، کاوش قلعه یزدگرد به سرپرستی چگینی و کاوش کاخ خسرو قصرشیرین تحت سرپرستی یوسف مرادی را در برنامه داشتیم. معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه تصریح کرد: برای انجام فصل اول کاوش شکارگاه خسرو مبلغ 900 میلیون ریال، کاوش قلعه یزدگرد که فصل دوم آن است 800 میلیون ریال و کاوش کاخ خسرو نیز که فصل دوم آن است 750 میلیون ریال اعتبار در سال گذشته تخصیص یافت. عملیات حفاظت و نگهداری پس ازکاوش نیز در دستور کار این سازمان قرار دارد.

وی اظهار داشت: بررسی و شناسایی محوطه ها و آثار تاریخی و آماده سازی آنها برای ثبت در آثار ملی یکی دیگر از فعالیت های این معاونت در سال گذشته بود که توانستیم قریب به 700 اثر را به ثبت برسانیم که با ثبت این تعداد آثار ثبت شده استان کرمانشاه، به بیش از 2 هزار اثر رسیده است.