آرشیو چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۸، شماره ۱۹۶۲
جهان
۵

امریکا 80 میلیون دلار به ترکمنستان کمک کرده است

عشق آباد: سفارت امریکا در ترکمنستان روز سه شنبه اعلام کرد: واشنگتن از سال 1993میلادی تاکنون 80 میلیون دلار به این کشور آسیای مرکزی در زمینه های آموزشی، فرهنگی و بهداشتی کمک کرده است. به گزارش ایرنا از عشق آباد، سفارت امریکا این کمک ها را در قالب سازمان توسعه بین المللی دولت امریکا (USAID) به ترکمنستان انجام داده است.

براساس این گزارش، واشنگتن به تازگی نیز تجهیزات و مواد مورد نیاز آزمایشگاه های مربوط به بیماری ها به ویژه بیماری سل را به وزارت بهداشت و صنایع دارویی ترکمنستان اهدا کرده است.

امریکا به شیوه های مختلف برای نفوذ در بخش های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی ترکمنستان تلاش می کند.

دولت امریکا در زمینه به اصطلاح گسترش مبادلات فرهنگی خود هر سال اعلام می کند دانشجویان ترکمنستان در برنامه جدید آموزشی موسوم به «اوراسیا» (UGRAD) می توانند بخشی از تحصیلات خود را به صورت رایگان در دانشگاه های این کشور سپری کنند.

علاوه بر بخش آموزشی، ماموران دولت امریکا در بخش های دیگر از جمله آموزش نیروهای امنیتی و اقتصادی ترکمنستان به طور فعال وارد این عرصه ها شده اند.

بر اساس آمارهای رسمی ارائه شده از سوی دولت امریکا، این کشور تاکنون بیش از 474 نفر از افسران نظامی و امنیتی ترکمنستان را آموزش داده و 17 میلیون دلار کمک نیز در اختیار عشق آباد برای تجهیز و نوسازی پاسگاه های نظامی، امنیتی و مرزبانی قرار داده است.

همچنین بر اساس این آمارها، در سال های گذشته 600 نفر از افسران نظامی و امنیتی ترکمنستان تحت پوشش دوره های آموزشی نظامیان امریکایی قرار گرفته اند.