آرشیو چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۸، شماره ۱۹۳۸۲
اخبار اقتصادی
۴

تولید 17 میلیون تن فولاد در کارخانجات کشور

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران در پاسخ به ادعای یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: در طول فعالیت دولت نهم، طی کمتر از 4 سال با راه اندازی طرح های جدید و انجام طرح های توسعه ای میزان ظرفیت نصب شده تولید فولاد خام کشور از ده میلیون و 250 هزار تن به 17 میلیون و 700 هزار تن افزایش یافته است.

مهندس محمدرضا نجم السادات در تشریح رسیدن به این ظرفیت گفت: در حال حاضر 12 کارخانه و مجتمع بزرگ و کوچک فولاد که توسط بخش دولتی یا خصوصی راه اندازی شده و یا توسعه یافته اند، در نقاط مختلف کشور در حال فعالیت هستند.

وی این کارخانه ها را شامل ذوب آهن اصفهان، فولادمبارکه، شرکت فولاد خوزستان، شرکت ملی فولاد، فولاد هرمزگان، فولاد یزد، فولاد نطنز، مجتمع شمش انزلی، شرکت البرز غرب، بویرصنعت، فولاد جنوب و فولاد ویان همدان ذکر کرد و گفت: صدها هزار صنعتگر ایرانی در این واحدها به صورت شبانه روزی در حال کار هستند تا نیازهای کشور به این محصول راهبردی تامین شود.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران، با اعلام اینکه با راه اندازی چند طرح فولادی جدید ظرفیت تولید فولادخام در کشور تا پایان امسال به2 /18 میلیون تن خواهد رسید اظهار داشت: تا نیمه سال جاری جشن خودکفایی فولاد در کشور برگزار خواهد شد.

وی با بیان این که رشد ایجاد ظرفیت تولید فولاد خام در کشور در برنامه چهارم توسعه نسبت به برنامه سوم بیش از 80 درصد بوده است عنوان کرد: در برنامه سوم توسعه رسیدن به ظرفیت تولید سالانه 1/10 میلیون تن و تولید تجمعی 38 میلیون تن هدف گذاری شده بود که این اعداد به ترتیب در برنامه چهارم توسعه 7/17 و 53 میلیون تن افزایش یافت.

به گزارش ایسکانیوز، نجم السادات با بیان این که ظرفیت سازی های انجام شده در زمینه تولید فولاد خام در کشور باعث اشتغال زایی برای 250 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شده است خاطرنشان کرد: در طرح جامع فولاد باید تا سال 1404 ظرفیت تولید فولاد خام در کشور به رقم 55 میلیون تن برسد و تا سال 1391 نیز باید ظرفیت تولید فولاد خام در کشور به حدود 36 میلیون تن در سال برسد.

به گفته وی، همچنین تا سال 1404 صادرات فولاد خام ایران باید به 11 میلیون تن برسد.