آرشیو چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۸، شماره ۴۲۳۱
اجتماعی
۴

رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان در گفت و گو با «ایران»: مقام اول خاورمیانه همیشه از آن المپیادی های ایرانی بوده است

گروه اجتماعی تیم های دانش آموزی کشورمان که در المپیادهای جهانی شرکت می کنند در بیشتر سال ها، در بین کشورهای خاورمیانه مقام اول را کسب کرده اند.

دکتر «محسن جمالی» رئیس باشگاه دانش پژوهان جوان در گفت و گو با خبرنگار «ایران» با بیان این مطلب گفت: دانش آموزان ایرانی در صددرصد مسابقات موفق به کسب مدال شده اند و در برخی رشته ها نیز مقام های خوبی به دست آورده اند، به گونه ای که سال گذشته در رشته نجوم مقام اول جهان را به دست آوردیم و به طور متوسط همواره در کشورهای خاورمیانه رتبه اول از آن ما بوده است.

وی با بیان این که دانش آموزان ایرانی در مقایسه با سایر شرکت کنندگان از کشورهای دیگر رتبه های خوبی کسب می کنند، خاطرنشان کرد: دانش آموزان ما از امکانات کمتری نسبت به برخی کشورها برخوردارند، بنابراین در چنین شرایطی که دانش آموزان آنان از امکانات بالاتری برخوردارند، موفقیت های المپیادی های ایرانی قابل توجه تر است. ضمن آن که دانش آموزان کشورهایی همچون امریکا و چین که در اغلب مواقع مقام های خوبی کسب می کنند، در مدارس تخصصی مثل مدرسه ریاضی درس می خوانند و این امر موجب موفقیت های پایدارتری می شود، اما در کشور ما نظام آموزش و پرورش در حال گذر است و از این قبیل امکانات تخصصی بی بهره است. دانش آموزان ما با استعدادهای ویژه و تلاش خود به نقطه ای رسیده اند که هم اکنون در وضعیت مطلوبی قرار داریم و به حالت تعادلی رسیده ایم.

جمالی با اشاره به برگزاری نخستین مسابقه ملی ریاضیات در کشور گفت: امسال بزرگترین مسابقه ریاضی در منطقه خاورمیانه در کشور بین 185 هزار دانش آموز پایه اول راهنمایی و پنجم ابتدایی برگزار شد. برگزاری مسابقاتی از این قبیل می تواند در بین دانش آموزان پویایی ایجاد کند، این مسئله در حضور و موفقیت آنان در المپیادهای جهانی اثرگذار است. بر همین اساس مسابقات دیگری نیز در حال تدارک است. وی با بیان این که مسئولان توجه ویژه ای به باشگاه دانش پژوهان جوان دارند، گفت: همواره وزیران آموزش و پرورش در این دولت و دولت های قبلی توجه خوبی به این باشگاه داشته اند