آرشیو شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۸، شماره ۲۵۸۲
صفحه آخر
۲۰
چهره روز

اسطوره باخت روی نیمکت

رضا امیدوار

از قدیم و ندیم گفته اند، بازیکنان بزرگ همیشه نمی توانند مربیان بزرگی شوند. برای اثبات این نقل قول، مثال هایی زیادی وجود دارد که یکی از آنها اسطوره سیاهپوست فوتبال جهان است.

پله که یکی از ستاره های تابناک آسمان فوتبال جهان است، به هر دلیلی نتوانست به مربی موفقی تبدیل شود، همان گونه که مارکوفان باستن نتوانست دوران طلایی حضورش در زمین چمن را روی نیمکت تیم ملی هلند تکرار کند و به موفقیت های چشمگیری دست یابد.

این فهرست را می توان خیلی بلند و بالاتر کرد، اما در این مجال بهتر است به آخرین نمونه از این سری بپردازیم. دیه گو آرماندو مارادونا که خیلی ها او را نابغه مستطیل سبز می دانند، وقتی در حاشیه این مستطیل قرار گرفت، نتوانست از نبوغش برای کمک به تیم ملی کشورش استفاده کند.

خیلی ها معتقد بودند با حضور مارادونا، روح تازه ای در کالبد تیم ملی آرژانتین دمیده می شود، اما نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه تیم ملی آرژانتین پس از حضور مارادونا روی نیمکت مربیگری این تیم به یکی از ضعیف ترین تیم های تاریخ آرژانتین تبدیل شد.

آخرین شاهکار مارادونا، شکست این تیم مقابل بولیوی بود. مارادونا در شرایطی نمی تواند با تیم ملی آرژانتین نتیجه بگیرد که این تیم از لحاظ مهره و نفرات چیزی کم ندارد. تیم ملی آرژانتین به عنوان یکی از تیم های مدعی در سطح جهان حال و روز خوبی ندارد.

آرژانتین سال هاست که با این وضعیت دست به گریبان است و از سال 1986 تا به امروز نتوانسته فاتح جام جهانی شود، ولی حکایت آرژانتین امسال با حکایت آرژانتین دوره های گذشته یک تفاوت اساسی دارد.

امسال نفرات و مهره هایی که در تیم آرژانتین وجود دارند، مهره های قابل توجه و تاثیرگذاری هستند که حضورشان در هر تیمی می تواند گرهی از کار فرو بسته آن تیم باز کند. باور نمی کنید به هنرنمایی لیونل مسی در تیم ملی آرژانتین فکر کنید، این بازیکن طی فصل گذشته کمک قابل توجهی به این تیم کرد و در موفقیت های بارسلونا سهم بسزایی داشت.

مارادونا اما نتوانست از پتانسیل بازیکنانی مثل مسی بهره ببرد و تیم ملی آرژانتین را دچار یک تغییر و تحول اساسی کند. حالاباید منتظر ماند و دید چه اتفاقی می افتد؟