آرشیو شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۸، شماره ۱۸۲۰
نگاه سوم
۳۰
نگاه

برشی از زندگی آقای نویسنده

نادر ابراهیمی در 14 فروردین سال 1315 در تهران متولد شد. تحصیلات مقدماتی اش را در این شهر گذراند و پس از اخذ دیپلم ادبی از دبیرستان دارالفنون، تحصیلش را در دانشکده حقوق ادامه داد، اما...

پس از دو سال شبیه بسیاری دیگر از شاعران و نویسندگان تحصیل را نیمه کاره رها کرد و سپس در رشته زبان و ادبیات انگلیسی لیسانس گرفت.

ابراهیمی از 13 سالگی به یک سازمان سیاسی پیوست که بارها دستگیری، بازجویی و زندان را برایش در پی داشت. او در دو کتاب «ابن مشغله» و «ابوالمشاغل» ضمن شرح وقایع زندگی، به فعالیت های گوناگون خود نیز پرداخته است. کمک کارگری تعمیرگاه سیار در ترکمن صحرا، کارگری چاپخانه، حسابداری و تحویلداری بانک، صفحه بندی روزنامه و مجله و کارهای چاپ دیگر، میرزایی یک حجره فرش در بازار، مترجمی و ویراستاری، ایران شناسی عملی و چاپ مقاله های ایران شناختی، فیلمسازی مستند و سینمایی، مصور کردن کتاب های کودکان، مدیریت یک کتاب فروشی، خطاطی، نقاشی و نقاشی روی روسری و لباس، تدریس در دانشگاه ها و... از جمله شغل های او بوده است.

او که نوشتن را از 16 سالگی آغاز کرد و در سال 1342 نخستین کتابش را با عنوان «خانه ای برای شب» به چاپ رساند که داستان «دشنام» آن با استقبالی چشمگیر مواجه شد. نادر ابراهیمی چندین فیلم مستند و سینمایی و همچنین دو مجموعه تلویزیونی را نوشت و کارگردانی کرد، همچنین آهنگ ها و ترانه های زیادی از این چهره نام آشنای فرهنگ معاصر به یادگار مانده است. او همچنین توانسته بود، نخستین موسسه غیرانتفاعی غیردولتی ایران شناسی را تاسیس کند. نادر ابراهیمی فعالیت حرفه ای خود در زمینه ادبیات کودکان را با تاسیس «موسسه همگام با کودکان و نوجوانان» با همکاری همسرش آغاز کرد. این موسسه، به منظور مطالعه در زمینه مسائل مربوط به کودکان و نوجوانان برپا شد و فعالیتش را در حیطه نوشتن، چاپ و پخش کتاب، نقاشی، عکاسی، و پژوهش درباره خلق وخو، رفتار و زبان کودکان و نیز بررسی شیوه های یادگیری آنان دنبال کرد. «همگام» عنوان «ناشر برگزیده آسیا» و «ناشر برگزیده نخست جهان» را از جشنواره های آسیایی و جهانی تصویرگری کتاب کودک دریافت کرد. ابراهیمی یکی از پرکارترین نویسنده های ایرانی است که آثار زیادی در گونه های مختلف ادبی به یادگار گذاشته است.