آرشیو یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۸، شماره ۲۵۸۳
دانش
۱۲

ویکی پدیا را هم با همراهتان ببینید

سعید نوری آزاد

براساس برنامه موسسه دانشنامه آزاد ویکی پدیا، به منظور گسترش و ارائه نسخه های سازگار با تمام وسایل ارتباطی این بار یک شرکت بزرگ اروپایی برای ارائه خدمات به مشترکان خود، با ویکی پدیا وارد مذاکره شد.

به دنبال مشارکت جدید میان شرکت مخابراتی اورنج و موسسه ویکی پدیا کاربران تلفن همراه ویکی پدیا را نیز همراه خود خواهند داشت. با مشارکت مخابراتی اورنج و موسسه ویکی پدیا مشترکان اورنج در فرانسه، بریتانیا، اسپانیا و لهستان به محتویات ویکی پدیا دسترسی خواهند داشت و در مرحله دوم مشارکت اورنج و ویکی پدیا، مشترکان اورنج در تمام کشورهای اروپایی می توانند به ویکی پدیا دسترسی داشته باشند.

این مشارکت به موسسه ویکی پدیا کمک خواهد کرد تا با 123 میلیون مشترک شرکت اورنج وسعت خود را در اروپا گسترش دهد. گفتنی است ویکی پدیا در اروپا به اندازه دیگر مناطق جهان محبوبیت ندارد.

رویای حرکت بدون انرژی

سرانجام پس از دو سال تحقیق، محققان ژاپنی موسسه تحقیقات ربوتیک «شوجی هاشیموتو» نخستین گام ها را برای ساخت ربات های بدون برق که برای حرکت نیازی به منبع الکتریکی ندارند برداشتند.

به گزارش comworld این دانشمندان موفق به ساخت نوعی ژل شیمیایی شده اند که می تواند به صورت خودکار و بدون نیاز به یک منبع الکتریکی حرکت کند. به گفته این متخصصان، این ربات از پلیمر هایی تشکیل شده که می تواند بر اساس محیط شیمیایی خود تغییر سایز دهد و ژل احاطه کننده و خاصیت کشسانی آن نیز این عکس العمل را تقویت می کند و به ربات اجازه می دهد که با باز و بسته کردن بدن خود که به شکل U برعکس است همانند یک کرم حرکت کند.

این ربات بدن لوله ای دارد و می تواند در دوطرف انتهای این لوله بایستد و به رغم ربات های پیشین که محدود به کنترل از راه دور هستند، آنها از طریق محیط اطراف خود کنترل می شوند و می توانند در محیط های از پیش تعیین شده حرکت کنند. انبساط و انقباض این ربات ها با یون های پایریدین روتنیم کنترل می شود. این یون ها و ژل بدن این ربات به طور متناوب با یکدیگر الکترون رد و بدل می کنند که این امر زمینه ساز عکس العمل های دوره ای نوسانگر شیمیایی این ربات است.با چنین اختراعی که شبیه اکتشاف است، می توان به ساخت ماشین هایی امیدوار بود که بدون انرژی حرکت کنند و محیط زیست را پاک نگه دارند.