آرشیو یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۸، شماره ۲۵۸۳
دانش
۱۵

نبود زیرساخت، مانع توسعه صادرات خوزستان است

اهواز - خبرنگار جام جم: از تمامی ظرفیت های صادراتی خوزستان به دلیل فراهم نبودن زیرساخت ها استفاده نشده است.

سیدجعفر حجازی، استاندار خوزستان در گفتگو با خبرنگار ما باتاکید بر اولویت گرفتن تکمیل زیرساخت ها به منظور توسعه صادرات خوزستان در سال جاری، گفت: فراهم نبودن زیرساخت های مهم صادراتی از بهره گیری ظرفیت این بخش جلوگیری کرده است.

وی تکمیل مرزهای جاده ای، بنادر و باراندازها را برای توسعه صادرات ضروری دانست و افزود: علاوه بر این، ایجاد تاسیسات از جمله انبار سردخانه و آزمایشگاه استاندارد به دلیل کاهش هزینه های تمام شده کالاها، صادرات را افزایش می دهد.

حجازی ادامه داد: در صورت توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی خوزستان، علاوه بر توسعه مناطق مرزی و اقتصاد منطقه، این استان به قطب اشتغال در کشور تبدیل خواهد شد. ظرفیت های صادراتی در خوزستان منحصر به فرد است به طوری که 17 درصد از صادرات کشور (به جز میعانات)، سهم خوزستان است.

حجازی با تاکید بر یکپارچه سازی توسعه صادرات، خواستار ارائه برنامه های مدون و کارشناسی برای تحقق این امر شد.

وی خاطرنشان کرد: سال جاری باید به سال تحول و جهش تجارت و توسعه صادرات غیرنفتی تبدیل شود. حجازی در ادامه با اشاره به این که ساخت و تجهیز نمایشگاه کالادر مرز شلمچه تمام شده، اظهار کرد: در مرز چزابه مشکل تعیین حدود با عراقی هاست که هنوز به صورت قطعی مصوب نشده و تاکنون دو مرتبه توسط مرزبانی ایراداتی به این مساله گرفته شده و قرار است محل جدیدی برای نمایشگاه قطعی و سرمایه گذاری معین شود.

استاندار خوزستان تطبیق کالاهای صادراتی را با نیاز و خواسته خریدار ضروری دانست و گفت: در گذشته ما به صادرات سنتی عادت داشتیم اما در حال حاضر شرایط بازار مهم هدف، یعنی عراق، تغییر یافته و چرخه صادرات کالانیز باید تغییر یابد.

وی تصریح کرد: طرح جامع بنادر و مرزهای استان باید تا 3 سال دیگر راه اندازی شود.

حجازی همچنین از مصوبه اخیر دولت مبنی بر ایجاد بانک تجاری توسط اصناف اشاره کرد و با مثبت دانستن این کار و تشدید جایگاه و نقش اصناف در اقتصاد کشور گفت: این امر علاوه بر اجرای اصل 44 قانون اساسی، حضور اصناف را نیز در توسعه صادرات موثر خواهد ساخت.