آرشیو یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۸، شماره ۲۵۸۳
دانش
۱۵

گرما گاوخونی را خشک کرد

اصفهان - خبرنگار جام جم: در پی خشک شدن رودخانه زاینده رود، تالاب گاوخونی به عنوان یکی از مهم ترین تالاب های بین المللی ثبت شده در کنوانسیون رامسر نیز کاملاخشک شد و حیات پرندگان، آبزیان و گونه های جانوری آن به طور جدی در معرض نابودی کامل قرار گرفت.

حقابه تالاب گاوخونی172 میلیون مترمکعب آب در سال و به عبارتی 2/5 مترمکعب آب در ثانیه است که متاسفانه این حقابه حتی در سال های پر آبی زاینده رود نیز رعایت نشد و در حال حاضر که خود زاینده رود هم خشک شده است و در خاموشی به سر می برد، عملاهیچ آبی به این تالاب نمی رسد.

مریم فرهمند، سرپرست معاونت محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در این باره می گوید: متاسفانه تالاب گاوخونی کاملاخشک شده و در حال حاضر فقط حجم کمی آب شور زهکش ها وارد تالاب می شود.

او می افزاید: تالاب گاوخونی همیشه و حتی در دورانی که سد زاینده رود مملو از آب بود هم از حقش محروم بوده و خشک شدن آن مربوط به امسال و خشکسالی فعلی نیست که تالاب در حداقل 8 سال قبل نیز رو به خشکی می رفت.

به گفته وی، چون تالاب دیگر آبی ندارد و در همان آب شور و اندک و آلوده زهکش ها نیز نمی توان انتظار زیست داشت، تنوع آبزیان این تالاب بسیار ناچیز شده است.