آرشیو یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۸، شماره ۱۹۳۸۵
اخبار کشور
۲
خبر ویژه

آقای اوباما: 6 سال کافی است شما دیگر حماقت و گزافه گویی نکنید

یک سناتور با سابقه آمریکایی ضمن احمقانه خواندن سیاست های چند ساله دولت متبوع خود اعلام کرد غنی سازی اورانیوم حق ایران است.

جان کری رئیس کمیسیون روابط خارجی سنا در مصاحبه با روزنامه فایننشال تایمز گفت «اوباما با شکست سیاست های بوش باید سیاستی قابل اجرا در مورد برنامه هسته ای ایران تدوین کند. من طی نامه ای این موضوع را به اطلاع وی رسانده ام. آمریکا و غرب باید در تعیین خطوط قرمز جدید برای ایران با هوشیاری بیشتری عمل کنند.»

وی همچنین اظهار داشت: اصرار آمریکا و غرب بر توقف غنی سازی در ایران مضحک و احمقانه است. غنی سازی فرآیندی است که هم می تواند به تولید سوخت لازم برای نیروگاه های هسته ای و تولید برق منتهی شودو هم در ساخت سلاح به کار آید. آمریکا و قدرت های دیگر پیوسته از ایران خواسته اند غنی سازی را متوقف کند. این سیاست به طور پی در پی با قطعنامه های شورای امنیت تقویت شده اما در واقع احمقانه است چرا که از نگاه مردم ایران غیر منطقی به نظر می رسد.

وی اضافه کرد: «این یک دیپلماسی گزافه گویانه و اسباب اتلاف انرژی و توان بود. سیاستی که خط و مرزها را پررنگ تر کرد. ایرانی ها حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای و غنی سازی برای این منظور را دارند.

شایان ذکر است که دولت اوباما با وجود ادعای تغییر در سیاست های خصمانه آمریکا، همچنان بر سیاست تعلیق غنی سازی در ایران- به رغم معاهده ان پی تی و حقوق مشروع ملت ایران- پافشاری می کند.