آرشیو یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۸، شماره ۲۵۸۳
فرهنگ و هنر
۱۶

یک پژوهش دانشگاهی نشان داد:

وب سایت کتابخانه های دانشگاهی ایران روزآمد نیستند

گروه فرهنگ و هنر: نتیجه پژوهش یک استاد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه نشان داد که وب سایت های کتابخانه های دانشگاه های دولتی ایران از لحاظ روزآمد بودن مطالب و پیوند داخلی، ضعف دارند.

به گزارش ایبنا، فریده عصاره، استاد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شهید چمران اهواز در پژوهشی، کیفیت وب سایت 41 کتابخانه دانشگاهی دولتی ایران را در دو بازه زمانی بررسی کرد.

وی دراین باره خاطرنشان کرد: گسترش شبکه های اطلاعاتی و نظام های همکاری میان کتابخانه ای در محیط های دانشگاهی از یک سو و ایجاد زمینه آموزش از راه دور و استفاده وسیع از منابع الکترونیکی و رقومی به عنوان متون درسی از سوی دیگر، بر اهمیت استفاده از وب سایت های کتابخانه ای در محیط های دانشگاهی افزوده است. امروزه، تقریبا هرکسی می تواند پیدایش یک وب سایت را اعلام کند؛ ولی تاکنون استانداردی رسمی برای ارزیابی کیفیت آنها تعیین نشده است.

وی گفت: در این پژوهش، در هر یک از وب سایت های کتابخانه های دانشگاه های دولتی ایران به نتیجه رتبه بندی وب سایت ها نیز نشان داد که وب سایت کتابخانه های دانشگاه های علم و صنعت ایران و مازندران به اشتراک حایز رتبه نخست شدند و وب سایت کتابخانه های دانشگاه های تهران، امام صادق(ع)، گیلان و تربیت مدرس به ترتیب رتبه های دوم تا پنجم را به خود اختصاص دادند و در درجه بندی کیفیت، عالی شناخته شدند.

فارغ التحصیل دانشگاه نیوساوت ویلز استرالیا، افزود: در مجموع با توجه به پرسش های پژوهش، نتایج به دست آمده حاکی از آن است که ویژگی های مخاطبان و هدف وب سایت، بارگذاری و پایدار بودن ساختار در میان وب سایت های مورد مطالعه در سطح خوبی قرار گرفتند.

ویژگی های میزان سهولت جستجو، متوسط و روزآمد بودن مطالب و پیوندهای درونی در سطح پایینی قرار گرفتند. نتیجه رتبه بندی وب سایت ها نیز نشان داد که وب سایت کتابخانه های دانشگاه های علم و صنعت ایران و مازندران به طور مشترک حایز رتبه نخست شدند و وب سایت کتابخانه های دانشگاه های تهران، امام صادق(ع)، گیلان و تربیت مدرس به ترتیب رتبه های دوم تا پنجم را به خود اختصاص دادند و در درجه بندی کیفیت، عالی شناخته شدند.

به عقیده دکتر عصاره، طراحان و مدیران وب سایت ها بهتر است نسبت به روزآمدسازی محتوای وب سایت ها، با توجه به تغییر و تحول حرفه کتابداری و همگام شدن آن با با رشد فناوری، اقدام کنند.