آرشیو یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۸، شماره ۲۵۸۳
فرهنگ و هنر
۱۶

ایستگاه بعدی نمایشگاه کتاب تهران باز هم مصلی؟

دکتر غلامرضا معصومی

دبیر شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران از برپایی نشستی خبر می دهد که قرار است برای زمان و مکان برپایی نمایشگاه بیست وسوم تصمیم گیری کند. این نشست قرار است چهارشنبه همین هفته در محله موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران برگزار شود.

تصمیم گیری درباره زمان و مکان برپایی نمایشگاه کتاب از وظایف شورای سیاستگذاری است و با وجود تکذیب دبیر شورا درباره مکان برپایی نمایشگاه، درباره مکان برپایی آن نکاتی وجود دارد که قابل توجه است.

مصلای بزرگ امام خمینی (ره) به عنوان یک فضای نه چندان مناسب برای نمایشگاه کتاب در شرایطی به عنوان مکان برپایی نمایشگاه مورد پذیرش قرار گرفت که فضای دیگری وجود ندارد که با چنین شرایطی بتوان در آن نمایشگاه برپا کرد.

از سوی دیگر فضای رواق غربی مصلاکه در سال 87 مورد استفاده بخش دانشگاهی و آموزشی قرار گرفت در سال جاری به دلیل عملیات ساخت و ساز قابل استفاده نبود و فضای متراکم و نه چندان خوب رواق شرقی به 3 بخش ناشران کودک و نوجوان، ناشران دانشگاهی و ناشران آموزشی و کمک آموزشی تعلق گرفت.

با توجه به این که فضای رواق شرقی نیز در سال جاری شاهد عملیات ساخت و ساز خواهد بود و عملانمی تواند به عنوان فضای نمایشگاهی مورد استفاده قرار گیرد، تنها فضای قابل استفاده شبستان اصلی مصلاخواهد بود که پاسخگوی بخش ناشران عمومی و ناشران خارجی هم نیست، چه رسد که بخشی از آن هم به ناشران دانشگاهی، کودک و نوجوان و آموزشی اختصاص یابد.

از این رو شاید لازم باشد نمایشگاه بیست وسوم اسباب کشی کرده و به مکان درگیری غیر از مصلانقل مکان کند یا شاید مسوولان نمایشگاه تدابیری بیندیشند تا نمایشگاه در محل فعلی با فضاهای مصنوعی برگزار شود و به هر حال یکسال تا برپایی نمایشگاه زمان باقی است و قطعا تصمیم گیری دشوار نخواهد بود، اما توجه به همه نکات ضروری است.