آرشیو یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۸، شماره ۱۹۳۸۵
اخبار اقتصادی
۴

اجلاس سه جانبه ایران، پاکستان و روسیه برای ساخت خط لوله صلح 3

تهران و اسلام آباد از گازپروم برای مشارکت در ساخت خط لوله صلح دعوت کرده اند و تا یک ماه آینده نشست سه جانبه ای در این رابطه برگزار می شود.

حجت الله غنیمی فرد معاون سرمایه گذاری شرکت ملی نفت در این باره به فایننشال تایمز گفت: ایران و پاکستان در حال مذاکره با گازپروم هستند و ما موافقت کرده ایم که این شرکت در ساخت خط لوله انتقال گاز در درون خاک پاکستان مشارکت داشته باشد.

خط لوله 2600 کیلومتری انتقال گاز ایران موسوم به خط لوله صلح، گاز تولیدی ایران را به پاکستان و هند منتقل خواهد کرد. ظرفیت این خط 60 میلیون متر مکعب در روز تعیین شده که تا 150 میلیون متر مکعب قابل افزایش است، ارزش این پروژه 6/7 میلیارد دلار تخمین زده شده است.

در عین حال هند تاکنون ازمشارکت در این پروژه خودداری کرده است و ایران و پاکستان به طور دوجانبه قرارداد مربوط به خرید گاز را امضاء کرده اند.

حجت الله غنیمی فرد با رو به پیشرفت دانستن این پروژه گفت: من در روسیه بودم و در دیدار با مقامات عالی رتبه گازپروم از آن ها دعوت کردم به این پروژه بپیوندند.

خط لوله ای که قرار است با مشارکت گازپروم در خاک پاکستان کشیده شود 900 کیلومتر است.

وی با بیان این که روس ها به این پیشنهاد ابراز علاقه کرده اند، گفت: نشست سه جانبه ای در تهران در این خصوص تا پایان ماه ژوئیه (اوائل مرداد) برگزار شود.

یکی از مقامات شرکت گازپروم نیز در این زمینه گفت: ما به این پروژه علاقمندیم اما تاکنون مذاکرات خاصی در این خصوص انجام نگرفته است.

به عقیده تحلیلگران روسیه با هدف منحرف کردن مسیر صادرات گاز ایران از سمت اروپا تمایل زیادی برای اجرای پروژه انتقال گاز ایران به شبه قاره هند دارد.

غنیمی فرد پیوستن هند به پروژه خط لوله صلح را منتفی ندانست و گفت: وقتی ما از رابطه ای درازمدت سخن می گوییم که چندین دهه طول می کشد نمی توانیم بگوییم آنها که چند سال به این پروژه نپیوسته اند برای همیشه نخواهند پیوست.

به گفته وی ایران 700 کیلومتر از خطوط انتقال لازم در داخل خاک خود را احداث کرده و عملیات ساخت 200 کیلومتر باقیمانده در دست اجراست.