آرشیو یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۸، شماره ۱۹۳۸۵
صفحه آخر
۱۶

قذافی:ما از برنامه هسته ای دست برداشتیم ولی آمریکا به وعده هایش عمل نکرد

قذافی از اینکه غربی ها پاداش مناسبی در قبال چشم پوشی کشورش از انرژی هسته ای نداده اند، شدیدا انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از «القدس العربی» چاپ لندن، «معمر قذافی» رهبر لیبی ضمن متهم کردن آمریکا به تروریسم، اظهار داشت جهان و بویژه کشورهای غربی پس از دست برداشتن لیبی از اهداف هسته ای اش پاداش مناسبی به این عمل صلح جویانه ندادند.

وی که در برابر مجلس سنای ایتالیا سخن می گفت افزود: امیدوار بودیم پس از دست برداشتن از اهداف هسته ای خود مورد توجه جامعه جهانی قرار بگیریم و پاداش خود را از این کار دریافت کنیم ولی با محقق نشدن این امر الگوی مناسبی به دیگر کشورها در این زمینه ارائه نکردیم.

وی همچنین با اشاره به حمله هوایی آمریکا در سال 1986 به لیبی که موجب کشته شدن یکی از دختران وی و ویرانی و کشتار در این کشور شد، افزود: چه تفاوتی میان حملات القاعده و آمریکا وجود دارد؟ بن لادن گروهی را اداره می کند که خارج از قوانین بین المللی است، اما آمریکا کشوری است که از این قوانین پیروی نمی کند.

رهبر لیبی که برای دیدار از ایتالیا در این کشور حضور دارد، در ادامه با انتقاد از جنگ آمریکا در عراق افزود: عراق حتی در زمان «صدام» وضع بهتری داشت و نیروهای القاعده در آن زمان جرات ورود به این کشور را نداشتند.

گفتنی است روابط لیبی با جهان غرب پس از دست برداشتن این کشور از دستیابی به سلاح کشتار جمعی بهبود یافت و در سال 2003 تمام تحریم های بین المللی بر ضد این کشور برچیده شد.