آرشیو یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۸، شماره ۱۹۳۹۱
صفحه آخر
۱۶

آمریکا برای تجهیز ارتش گرجستان 20 میلیون دلار هزینه می کند

دولت آمریکا در ادامه حمایت های مشکوک خود از دولت بحران زده گرجستان، 20 میلیون دلار در قالب کمک های مالی، به تجهیز نیروهای نظامی این کشور اختصاص داد.

به نوشته روزنامه روسی ایزوستیا، آمریکا این برنامه را در چارچوب کمک مالی یک میلیارد دلاری به گرجستان اجرا می کند. در مرحله بعد نیز مبلغ 242 میلیون دلار در اختیار دولت تفلیس قرار خواهد گرفت.

«گیورگی بارامیدزه» وزیر امور همگرایی اروپایی گرجستان، پیش از این گفته بود که آمریکا به آموزش، تقویت و تسلیح نیروهای مسلح گرجستان کمک خواهد کرد.حمایت های نظامی آمریکا از گرجستان در شرایطی است که روسیه همواره در مورد مسلح کردن این کشور از سوی دولت واشنگتن هشدار داده است و حتی «ولادیمیر پوتین» نخست وزیر روسیه، هنگام رزمایش ناتو در گرجستان آن را مانع بهبود روابط واشنگتن و مسکو دانسته بود. اگرچه دولت آمریکا اعلام کرده است که این کشور حاضر نیست بر سر گرجستان با روسیه درگیر شود، اما «هیلاری کلینتون» پیش از این به صراحت گفته بود که گفت وگو با روسیه چیزی از حمایت واشنگتن از کشورهایی مانند گرجستان و یا کشورهای حوزه بالتیک و یا منطقه بالکان و یا هر جای دیگری در اروپا کم نمی کند. اختلافات مسکو و واشنگتن از یکسو و مباحث مربوط به حمایت های آمریکا از گرجستان، موجب بحث و تحلیل های بسیاری در بین محافل سیاسی و خبری جهان شده است. چنانکه «یوشکا فیشر» وزیرخارجه سابق آلمان طی مقاله ای در هفته نامه آلمانی «دی سایت» نوشته است ریشه جنگ و اختلافات در منطقه قفقاز و جانبداری واشنگتن از تفلیس را باید در رقابت روسیه و آمریکا بر سر کنترل منابع نفت و گاز این منطقه و نه تلاش آمریکا برای احیای گرجستانی آزاد و مستقل دانست.