آرشیو یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۸، شماره ۱۹۳۹۱
شهرستان ها
۱۱

معاون وزیر جهادکشاورزی: 80 درصد بهره برداران بخش کشاورزی بیسواد و کم سواد هستند

شیراز- خبرنگار کیهان:

از 4میلیون و 300هزار نفر بهره برداران بخش کشاورزی بیش از 80 درصد آنان بیسواد و کم سواد و بالای 40 سال سن دارند که این مسئله این بخش را دچار مشکل کرده است.

«محمد جعفر خلقانی» معاون برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این مطلب در شیراز گفت: از 4 میلیون و 300هزار نفر بهره برداران بخش کشاورزی فقط 120 هزار نفر کشاورز نمونه هستند که این میزان با توجه به قابلیت های موجود بسیار اندک است و از این جهت باید برای آن سرمایه گذاری و برنامه ریزی همه جانبه داشته باشیم.

وی اظهار داشت: علی رغم این که در چند سال اخیر دولت ظرفیت آموزش کشاورزان را سه برابر کرده است اما در حال حاضر فقط 30هزار نفر از کشاورزان در حال آموزش هستند.

وی افزود: باید برای جوان سازی و کارآفرینی در بخش کشاورزی تلاش کنیم و سالانه با اعمال شیوه دانش علمی کاربردی 200 تا 300هزار نفر از بهره برداران کشاورزی را آموزش دهیم و در این صورت است که می توانیم معدل تولید محصولات کشاورزی را از 300 میلیون تن افزایش دهیم.

وی گفت: لازمه محقق شدن این امر انتقال دانش فنی به کشاورزان، تلاش برای الگو گرفتن از کشاورزان نمونه و تبدیل مزارع اینگونه کشاورزان به واحدهای آموزشی برای دیگر بهره برداران بخش کشاورزی است.