آرشیو یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۸، شماره ۱۹۳۹۱
اخبار اقتصادی
۴

وزیر جهاد کشاورزی: امسال گندم وارد نمی کنیم

وزیر جهاد کشاورزی با پیش بینی تولید 5/13 میلیون تنی گندم در سالجاری، اعلام کرد بر همین اساس، امسال نیازی به واردات گندم نخواهیم داشت.

محمدرضا اسکندری درخصوص وضعیت تولید گندم در سال زراعی جاری در کشور گفت: میزان مصرف سالانه گندم خوراکی در کشور معادل 5/10 میلیون تن و نیاز کل کشور به گندم خوراکی و بذری سالانه 14 میلیون تن است که این رقم باید از طریق تولید داخل و یا واردات تامین شود.

وی با اشاره به خودکفایی تولید گندم در سال 83 برای اولین بار در کشور بیان کرد: با وجود اینکه در این سال نیاز به واردات گندم قطع شد اما خودکفایی به صورت پایدار اعلام نشد؛ زیرا برای این امر باید دانش فنی به صورت کامل به مزارع گندم منتقل شود در حالیکه 20 تا 25درصد دانش فنی هم اکنون در مزارع انتقال داده شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، وی عنوان کرد: میزان سالانه سطح زیر کشت گندم به طور متوسط معادل 6 میلیون و 500 هزار هکتار است که 7/2 میلیون هکتار سطح زیر کشت گندم آبی و 3 میلیون و 800 هزار هکتار تا 4 میلیون هکتار زیر کشت گندم دیم در کشور است.

اسکندری اظهار داشت: در سالهای 84، 85 و 86 با توجه به شرایط مطلوب آب و هوایی نیاز به واردات گندم به کشور نداشتیم، اما در سالهای 86 و 87 به دلیل سرمازدگی و بروز خشکسالی معادل 4 میلیون هکتار از اراضی دیم گندم در کشور از بین رفت و اراضی آبی نیز تحت تاثیر شرایط اقلیمی قرار گرفت و میزان تولید گندم به حدود 5/8 تا 9 میلیون هکتار تقلیل یافت.

وی با اشاره به وقوع خشکسالی در کشورهای همسایه ایران و نیز افزایش قیمت جهانی این محصول خاطرنشان کرد: در سال 87-86 بخشی از تولید گندم به خارج از کشور صادر شد و در این سال بالغ بر 4 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری و حدود 6 میلیون تن نیز از طریق وزارت بازرگانی واردات صورت گرفت که قسمتی از آن در اوایل امسال وارد شده است.

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: در سالجاری با توجه به سطح زیر کشت و شرایط مطلوب اقلیمی نیاز به واردات گندم نخواهیم داشت.