آرشیو یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۸، شماره ۱۹۳۹۱
اخبار اقتصادی
۴

معافیت مالیاتی شرکت های بورسی به دو برابر افزایش می یابد

شرکت هایی که به بخش غیردولتی واگذار می شود و 20 درصد سهام شناور آزاد داشته باشند از معافیت مالیاتی دوبرابری برخوردار خواهند شد.

علی صالح آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: این معافیت در صورت تصویب لایحه مالیاتی بازار سرمایه در مجلس شورای اسلامی قابل اجراست و از مشوق های مهم برای حضور در بازار سهام است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه ایران (سنا) صالح آبادی رکود بازار سرمایه در نیمه دوم سال 87 را طبیعی دانست و افزود: این امر ناشی از سقوط قیمت جهانی فلزات پایه و محصولات پتروشیمی در نتیجه بحران جهانی بود.

وی ادامه داد: منطق بازار سرمایه این است که همواره با افزایش سودآوری شرکت ها، رشد اتفاق می افتد.

صالح آبادی، نوسانات شاخص را جزء ذات بورس اعلام کرد و گفت: روند کاهشی شاخص بورس نگران کننده نیست.

وی با بیان اینکه هم اکنون مشوق های لازم در بورس وجود دارد، گفت: سرمایه گذاران از طریق بازار شفاف بورس می توانند اطلاعات سهم را دریافت کنند اما این مزیت در سایر بازارها وجود ندارد.

رئیس سازمان بورس به ماده 45 قانون بازار اوراق بهادار اشاره کرد و افزود: شرکت های بورسی و غیربورسی که پس از تصویب قانون جدید تشکیل شده اند، ملزم به ارائه اطلاعات به بورس هستند به طوریکه هر مسئولیتی که برای ناشر بورسی هست برای ناشر غیربورسی نیز وجود دارد.

وی درباره شرکت هایی که قبل از قانون جدید تاسیس شده اند، اظهار داشت: با مشوق های مالیاتی، این شرکت ها نیز ترغیب به ورود به بازار سرمایه خواهند شد. البته پس از هر افزایش سرمایه نیز مشمول ثبت نزد سازمان می شوند و طبق مقررات ا فشای اطلاعات، سازمان مجری است.

صالح آبادی گفت: شرکت هایی که از لحاظ سودآوری و اطلاع رسانی در وضعیت مطلوبی نبودند از بورس خارج شدند، ما به هیچ وجه علاقه مند نیستیم که مردم سهام این شرکت ها را در بازار دیگری خریداری کنند.

صالح آبادی به دستورالعمل رتبه بندی شرکت های کارگزاری اشاره کرد و افزود: کارگزاران بورس اوراق بهادار در صورت کسب امتیازات لازم می توانند مجوز فعالیت در بورس کالارا دریافت کنند.