آرشیو چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۸۸، شماره ۲۵۹۲
دانش
۱۲

وزن کم هنگام تولد و احتمال ابتلابه مشکلات روانی در نوجوانی

به گفته محققان، کودکانی که هنگام تولد وزن پایینی دارند همان طور که رشد کرده و بزرگ می شوند بیش از دیگر کودکان در معرض خطر ابتلابه بیماری های روانی و روان پریشی قرار دارند. مطالعات انجام شده ارتباط بین وزن و اندازه بچه هنگام تولد و سلامت روانی آنها در 12 سالگی را نشان می دهد.

محققان دانشگاه بریستول به ارزیابی 6000 کودک 12 ساله پرداختند تا ببینند آیا طی 6 ماه گذشته دچار توهم و خیالبافی شده اند یا خیر.

از 6000 کودک مورد مطالعه 13 درصد که چیزی حدود 820 نفر بودند دست کم یک بار علائم روانی را تجربه کرده اند. این علائم شامل توهماتی دیداری یا شنیداری بودند.

تمامی این کودکان از بدو تولد تحت مطالعات طولی قرار داشتند. این کار به محققان اجازه می داد وزن و اندازه کودک در زمان تولد و رشد در طی کودکی را بخوبی آنالیز کنند.

تجزیه و تحلیل این اطلاعات دلایل محکمی مبنی بر ارتباط بین وزن و اندازه کودک در زمان تولد و افزایش احتمال ابتلابه روان پریشی در 12 سالگی را نشان می داد.

بر این اساس افزایش وزن کودک هنگام تولد باعث کاهش 18 درصدی احتمال ابتلابه روان پریشی می شود.

طی این مطالعات هیچ گونه مدرکی مبنی بر ارتباط بین میزان رشد کودک در دوران کودکی و روان پریشی در 12 سالگی مشاهده نشد.

این مطالعات بازتابی از مطالعات انجام شده قبلی بود که نشان داده وزن کم کودک هنگام تولد با احتمال افزایش خطر ابتلابه شیزوفرنی در دوران بعدی زندگی مرتبط است.

منبع: physorg