آرشیو شنبه ۱۳ تیر ۱۳۸۸، شماره ۱۹۹۲
برش های کوتاه
۹

جنگ بر شهروندان غیرنظامی اثر سوء دارد

کمیته بین المللی صلیب سرخ در گزارشی به آثار و تبعات جنگ های مدرن بر شهروندان غیرنظامی پرداخته است. محققان صلیب سرخ از چهار هزار نفر در هشت منطقه بحران زده در جهان درباره تجربیاتشان در این باره سوال کرده اند. بیش از نیمی از آنها گفته اند بر اثر شرایط، مجبور به ترک خانه های خود شده اند.

حدود 40 درصد از این افراد هم به طور عینی شاهد درگیری های مسلحانه بوده اند. این گزارش می گوید بسیاری از این افراد شاهد کشته شدن خویشاوندان خود بوده اند. این تحقیق جدید به مناسبت یکصد و پنجاهمین سالگرد رویدادی صورت گرفته که در آن پایه های تاسیس جنبش صلیب سرخ شکل گرفت. نبرد سولفرینو هنگام جنگ های استقلال ایتالیا الهام بخش شکل گیری صلیب سرخ شد. این نبرد که در سال 1859 اتفاق افتاد منجر به مرگ 40 هزار نظامی و تنها یک غیرنظامی شد. گزارش صلیب سرخ می گوید در افغانستان و لیبریا شکنجه تجربه یی عمومی محسوب می شود.

در این دو کشور، بیش از 40 درصد از افرادی که خطاب این تحقیق واقع شده اند، تجربه شکنجه را داشته اند. این تحقیق در کشورهای افغانستان، کلمبیا، کنگو، گرجستان، هائیتی، لبنان، لیبریا و فیلیپین انجام شده است.

این گزارش می گوید بزرگ ترین هراس برای قربانیان جنگ، از دست دادن یکی از نزدیکان خود به شمار می رود. وظیفه کمیته بین المللی صلیب سرخ، که سازمانی غیردولتی است اما در حقوق بین الملل به عنوان یک نهاد مستقل شناسایی شده، حفاظت از جان و حیثیت افراد در جریان درگیری های نظامی بین المللی و داخلی است و این نهاد بیشتر به خاطر اقداماتی که در ارتباط با اسیران جنگی انجام می دهد، شهرت دارد.

فدراسیون بین المللی سازمان های صلیب سرخ و هلال احمر نقش هماهنگ کننده فعالیت سازمان های ملی صلیب سرخ و هلال احمر را ایفا می کند که تمام آنها لزوما سازمان هایی بشردوستانه، غیرسیاسی و داوطلبانه محسوب می شوند و در انواع عملیات امدادرسانی و فعالیت های بشردوستانه شرکت می کنند.