آرشیو سه‌شنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۸، شماره ۱۸۴۰
صنعت و معدن
۳

مسیر صادرات گاز به پاکستان عوض نمی شود

نماینده ویژه وزیر نفت در مذاکرات خط لوله صلح با بیان اینکه محل تحویل گاز ایران به پاکستان مشخص است، گفت: انتقال گاز ایران از مسیرهای دیگری به جز مسیر تعیین شده خشکی غیراقتصادی به نظر می رسد.

حجت الله غنیمی فرد در گفت وگو با مهر، در رابطه با طرح جدید دولت پاکستان برای انتقال گاز ایران از مسیر دریا به این کشور، گفت: در قرارداد فروش گاز ایران به پاکستان یکی از نکات مورد توافق دو طرف، محل دقیق جغرافیایی تحویل گاز به این کشور است.

نماینده ویژه وزیر نفت در مذاکرات خط لوله صلح با یادآوری این موضوع که تاکنون یک نقطه مشخص جغرافیایی در مرز ایران و پاکستان برای تحویل گاز طبیعی تعیین شده است، تصریح کرد: انتقال گاز ایران به پاکستان از مسیرهای دیگر، برای قراردادهای احتمالی بعدی باید توسط شرکت ملی نفت ایران مورد موافقت قرار بگیرد. وی با اشاره به اینکه پیشتر توسط شرکت ملی نفت ایران 3 مسیر برای انتقال گاز طبیعی ایران به شبه قاره مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته بود، اظهار داشت: در این بررسی ها امکان عبور خط لوله گاز از 3 نقطه آبهای عمیق، آبهای کم عمق ساحلی و خشکی مورد مطالعه قرار گرفت که در نهایت انتقال از راه خشکی، اقتصادی ترین مسیر تشخیص داده شد. این مقام مسوول با بیان اینکه انتقال گاز ایران از مسیرهای دیگری به جز مسیر تعیین شده با استناد به مطالعات گذشته غیراقتصادی به نظر می رسد، بیان کرد: در تعیین مسیر انتقال گاز ایران به پاکستان مولفه هایی همچون ایمنی خط لوله و توجیه اقتصادی ساخت آن مدنظر قرار گرفته است. وی در ارتباط با اخبار مندرج در برخی روزنامه های پاکستانی از سوی مسوولان پاکستان برای نقطه تحویل گاز از مسیر دریا، گفت: تاکنون طرح جدیدی از سوی مسوولان پاکستانی برای تغییر نقطه تحویل گاز به ایران ارائه نشده است. به گزارش پایگاه اینترنتی اینترنشنال نیوز، یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان از وزارت نفت و معادن کشورش خواسته تا ظرف 2 هفته در زمینه امکان سنجی احداث خط لوله گازی ایران به پاکستان از یک مسیر دریایی گزارشی تهیه کند.