آرشیو سه‌شنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۸، شماره ۱۸۴۰
دنیا
۴

رییس جمهوری آمریکا وارد مسکو شد

ایرنا- «باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا بعداز ظهردیروز دوشنبه برای انجام دیدار رسمی سه روزه و گفت وگو با سران روسیه در باره مسائل مهم دوجانبه، بین المللی و منطقه ای وارد مسکو پایتخت روسیه شد.

اوباما دیروز با «دیمیتری مدودف» رییس جمهوری روسیه دیدار کرد و طی این سه روز درباره مسائل مهمی همچون کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی دو کشور، امنیت موشکی در جهان و طرح سامانه موشکی آمریکا در اروپای شرقی، موضوع فعالیت های هسته ای ایران و موضوعات مهم دیگر بین المللی و دوجانبه با وی گفت وگو خواهد کرد.

قرار است در این دیدار چند سند همکاری میان دو کشور ازجمله بیانیه ای در باره توافق دو کشور در زمینه کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی و قرارداد ترانزیت محمولات به افغانستان از طریق روسیه به امضا برسد.

کارشناسان و تحلیل گران سیاسی بر این عقیده اند که مذاکرات اوباما و مدودف دشوار و پیچیده خواهد بود و اختلافات دو کشور درباره موضوعات و مسائلی همچون فعالیت های هسته ای ایران و طرح سامانه موشکی آمریکا در اروپای شرقی، مساله گرجستان و گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به شرق مانع از رسیدن آنها به توافق در این زمینه ها خواهد شد.

مدودف پیش از این دیدار در مصاحبه ای اعلام کرد که روسیه مساله کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی را با طرح سامانه موشکی آمریکا مرتبط می داند، در حالی که آمریکا با این امر مخالف است.

اوباما نیز در آستانه سفر خود به روسیه در مصاحبه با روزنامه «نووایا گازتا» منتقد سیاست دولت روسیه اعلام کرد که آمریکا به وضع دموکراسی و حقوق بشر در روسیه توجه خواهد کرد و قصد ندارد برای برقراری روابط گرمتر با کرملین از موضع خود در زمینه حقوق بشر و حقوق و آزادی های مدنی چشم پوشی کند.

مداخله آمریکا در این عرصه امور روسیه همواره با عصبانیت و ناراحتی مسکو همراه بوده است. رییس جمهوری آمریکا در چارچوب برنامه سفر خود، امروز (سه شنبه) با «ولادیمیر پوتین» نخست وزیر روسیه دیدار و در مدرسه عالی اقتصاد مسکو نیز سخنرانی خواهد کرد.