آرشیو سه‌شنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۸، شماره ۱۸۴۰
بانک و بیمه
۱۳

آنکتاد خواستار تاسیس صندوق پول آسیایی شد

رییس سازمان توسعه و تجارت سازمان ملل متحد (آنکتاد) تاکید کرد، آسیا باید برای مقابله با بحران های اقتصادی و مالی و دستیابی به ثبات مالی، صندوق پول ویژه ای داشته باشد.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، خبرگزاری شینهوا به نقل از سوپاچای پانیچ پاکدی افزود: کشورهای آسیایی برای تقویت روابط اقتصادی و تجاری در منطقه نیازمند تشکیل صندوق پول مشترکی هستند. صندوق پول آسیایی می تواند در برابر تاثیرات منفی بحران های اقتصادی و مالی بین المللی، مقاومت بهتری داشته باشد و سیاست های پولی و مالی کشورهای آسیایی را تنظیم و هماهنگ نماید. سوپاچای در زمان بحران مالی جنوب شرق آسیا، معاون نخست وزیر و وزیر بازرگانی تایلند بوده است.

وی در سال 1999 میلادی به سمت رییس سازمان تجارت جهانی انتخاب شد و در سال 2005 نیز به ریاست آنکتاد رسید. بحران اقتصادی و مالی جهان به شدت به کشورهای آسیایی ضربه زده است. کشورهای آسیایی به شدت به صادرات وابسته هستند. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، آسیا باید از بحران اخیر درس عبرت گرفته باشد و میزان وابستگی خود را به صادرات کاهش دهد. در واقع استراتژی توسعه اقتصادی آسیا طی سال های اخیر بر پایه توسعه صادرات استوار شده بود.