آرشیو شنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۸، شماره ۱۹۴۰۷
اخبار اقتصادی
۴

رئیس کل اعلام کرد تدوین 14 پروژه ویژه برای ایجاد تحول در گمرک

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی از تدوین شش برنامه و هشت پروژه در راستای طرح تحول اقتصادی در این سازمان خبر داد.

«اردشیر محمدی» در گفت وگو با ایرنا، با بیان آنکه اصلاح قانون امور گمرکی یکی از پروژه های مورد نظر گمرک است، افزود: در همین راستا پیش نویس قانون امور گمرکی تهیه شده است.

وی تصریح کرد: ایجاد پنجره واحد و گمرکات تخصصی، تجهیز گمرکات به دستگاه های کنترلی، طرح آمایش گمرک و... نیز از دیگر برنامه های این سازمان است.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ادامه داد: اجرای این پروژه ها علاوه بر برداشتن گام بلندی در اصلاح نظام گمرکی کشور، در جهت خدمت رسانی مطلوب تر نیز نقش موثری را ایفا می کند.

به گفته محمدی، برخی از پروژه ها نیاز به تصویب قانون ندارد و گمرک امور اجرایی آن را آغاز کرده است.

وی افزود: یکی از پروژه های مهم گمرک، اصلاح قانون گمرکی است که امیدواریم پس از اخذ نظر کارشناسان و نخبگان در شورای راهبردی تحول اقتصادی مطرح و برای تصویب تقدیم مجلس شورای اسلامی شود.

رئیس کل گمرک در خصوص پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی گفت: مهمترین مسئله برای پیوستن ایران به این سازمان بحث قانون و مقررات است که در پیش نویس جدید قوانین گمرک این امر دیده شده است.

محمدی ادامه داد: باید نظام و ساختار اداری گمرک را متناسب با دستور جدید برای پیوستن به این سازمان پیش بینی کرد که البته این امر در دستور کار قرار گرفته است.وی تصریح کرد: تحول در گمرک بسیار جدی است و امیدواریم این امر منجر به رضایتمندی خدمت گیرندگان شود.

گفتنی است، هماهنگی با مقررات و رویه های جهانی، کاهش تشریفات گمرکی و ایجاد تسهیلات، بسترسازی برای اعمال تصدی توسط بخش خصوصی در راستای اصل 44، رفع موانع ترانزیتی، حمل و نقل کانتینری و قاچاق گمرکی از ویژگی های لایحه اصلاحیه قوانین گمرکی است.