آرشیو شنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۸، شماره ۱۹۴۰۷
اخبار اقتصادی
۴

متولی اعلام رسمی نرخ تورم تعیین می شود

قرار است نشستی سه جانبه میان معاون اول رئیس جمهور، مرکز آمار و بانک مرکزی برای تعیین متولی اعلام رسمی نرخ تورم برگزار شود.

محمد مدد رئیس مرکز آمار با اعلام این مطلب و با بیان اینکه موضوع تعیین مرکز آمار به مرجع تولید و اعلام رسمی نرخ تورم هنوز در حال بررسی است، افزود: هنوز نشستهایی که قرار بود در این خصوص با معاون اول رئیس جمهوری و بانک مرکزی برگزار شود، تشکیل نشده است.

وی افزود: قرار است نشستی در این خصوص میان معاون اول رئیس جمهور، بانک مرکزی و مرکز آمار برگزار و موضوع متولی و مرجع اعلام رسمی نرخ تورم تعیین تکلیف شود.

شایان ذکر است: هم اکنون در ایران نرخ تورم را هم بانک مرکزی و هم مرکز آمار تولید می کنند. بدین ترتیب مرکز آمار هم تورم شهری و هم روستایی و ترکیب آنها را تولید می کند، یعنی در تاریخ دوازدهم هر ماه نرخ تورم ماه قبل از آن را تولید می کند.

در عین حال، هم اکنون تولید نرخ تورم و حسابهای ملی در 95 درصد کشورها به دلیل مستقل بودن مرکز آمار توسط این مرکز صورت می گیرد.

علیرضا زاهدیان معاون مرکز آمار نیز در گفت وگو با خبرگزاری مهر از آمادگی این مرکز برای محاسبه و اعلام رسمی نرخ تورم خبر داده است.

همچنین خلیل سعیدی معاون برنامه ریزی و نظارت مرکز آمار نیز گفت: قرار است طی فرآیندی تولید نرخ تورم به مرکز آمار منتقل شود.

وی با تاکید بر اینکه از نظر قانونی تولید و اعلام نرخ تورم و حسابهای ملی از وظایف مرکز آمار است، گفت: اما به صورت سنتی به دلیل اینکه بانک مرکزی همواره در کنار دست دولت است، به عنوان اعلام کننده نرخ تورم تعیین شده است.

البته باید یادآور شد که براساس قانون پولی و بانکی (ماده10)، بانک مرکزی مسئول تنظیم و اجرای سیاستهای پولی و اعتباری براساس سیاستهای کلی اقتصادی، کشور بوده، ضمن اینکه براساس قانون، بانک مرکزی مسئول تعیین و اعلام شاخص قیمتها است.