آرشیو شنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۸، شماره ۱۹۴۰۷
اخبار خارجی
۱۶

دولت چین مساجد سین کیانگ را به روی نمازگزاران بست

دولت چین برگزاری نمازجمعه در مساجد استان «سین کیانگ» را ممنوع اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری ها، روز گذشته مقامات دولتی چین به مسئولان تمامی مساجد شهر ارومچی مرکز استان سین کیانگ دستور دادند تمامی فعالیت های این مساجد را متوقف کنند.

در اعلامیه ای که روی در پنج مسجد اصلی استان سین کیانگ نصب شده آمده است: «برای خواندن نمازجمعه به خانه هایتان بروید. به دستور مقامات بالاو برای حفاظت از مردم از تمامی افراد می خواهیم که به خانه هایشان بروند. نمی خواهیم به عوامل جنایتکار فرصت متشنج کردن شرایط را بدهیم.»

روز گذشته نیروهای امنیتی و ضد شورش در اطراف مساجد حضور پررنگی داشتند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، دولت چین می ترسد مردم سین کیانگ از مذهب برای پیشبرد فعالیت های تجزیه طلبانه این استان سوءاستفاده کنند. نزدیک به هشت میلیون اویغور مسلمان و ترک تبار در این منطقه سکونت دارند.در درگیری های خشونت بار هفته گذشته استان سین کیانگ دست کم 156 نفر کشته شدند. دولت اعلام کرده است که به خانواده قربانیان غرامت پرداخت خواهد کرد.

از ترکیه نیز خبر می رسد، وزیر بازرگانی این کشور خواستار تحریم کالاهای چینی شده است.

از دیگر سو، به دنبال مطرح شدن احتمال سفر «ربیا کادیر» رهبر تبعیدی اویغورها به ترکیه، «زیائو ژونزهنگ» کاردار سفارت چین در آنکارا هشدار داد که صدور ویزا برای کادیر تاثیرات بسیار منفی روی روابط پکن - آنکارا خواهد گذاشت. کادیر هم اکنون در واشنگتن به سر می برد و به ساماندهی شورش ها متهم شده است.