آرشیو شنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۸، شماره ۱۹۴۰۷
اخبار خارجی
۱۶

سفر فرستادگان فرانسه و انگلیس به بیروت در آستانه تشکیل کابینه لبنان

در آستانه تشکیل دولت جدید در لبنان رفت و آمد فرستادگان کشورهای غربی به بیروت اوج گرفته است.

به گزارش خبرگزاری ها، وزیرخارجه فرانسه که برای دیدار با مقامات لبنانی به بیروت سفر کرده است طی اظهاراتی هدف از سفرش به لبنان را دیدار و رایزنی با مسئولان سیاسی این کشور در آستانه تشکیل دولت جدید عنوان کرد.

وی که قرار است با رئیس جمهور، رئیس مجلس، نخست وزیر و تعدادی از سیاستمداران این کشور دیدار کند در مورد دیدار با نمایندگان حزب الله اظهار داشت: این دیدار حتما صورت خواهد گرفت چرا که نمایندگان حزب الله هم در انتخابات برگزیده شدند و در تشکیل دولت آتی نقش دارند.

در همین رابطه اعضای هیئتی از پارلمان انگلیس نیز که به لبنان سفر کرده اند عصر روز پنج شنبه با «محمد رعد» رئیس فراکسیون پارلمانی حزب الله در مجلس لبنان دیدار و گفت و گو کردند.

در این دیدار دو طرف درباره اوضاع منطقه و لبنان و تماس های جاری برای تشکیل دولت وحدت ملی در این کشور گفت وگو و توافق کردند این گونه تماس ها ادامه یابد.

پیش از این نیز ماری فرانسیس گی سفیر انگلیس در لبنان با نمایندگان حزب الله دیدار کرده بود.

تحلیلگران سیاسی لبنان درباره تغییر نگرش انگلیس نسبت به حزب الله می گویند: پایداری این حزب در برابر حمله های نظامی و سیاسی در جهان، حضور سیاسی و مردمی فعال آن را در داخل لبنان ثابت کرد و با توجه به اینکه بیشتر کشورهای اروپایی بیش از این با روی باز با حزب الله برخورد کرده اند، انگلیس نیز احساس کرد موضعگیری پیشین آن مبنی بر تحریم حزب الله، به زیان این کشور در لبنان و منطقه خواهد بود.

این تحلیلگران می افزایند، انگلیس مشاهده کرد که نقش حزب الله در لبنان، فعال و مثبت است و نمی توان این نقش را نادیده گرفت ضمن آنکه حزب الله نیز مشکلی با برقراری روابط با انگلیس و سایر طرف ها ندارد و ضوابط این حزب، تنها مانع از روابط با اسراییل و آمریکاست.