آرشیو شنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۸، شماره ۱۹۴۰۷
دانشگاه
۱۲

اولین دانشجوی دکترای فیزیک هسته ای دانشگاه مازندران فارغ التحصیل شد

سید محمد متولی دانشجوی دکترای فیزیک هسته ای دانشگاه مازندران، روز چهارشنبه دهم تیرماه با دفاع از پایان نامه اش فارغ التحصیل شد.

وی در خصوص موضوع پایان نامه اش به روابط عمومی دانشگاه گفت: مطالعه بهره انرژی همجوشی در سیستم های سه جسمی موضوع مورد بررسی اش در این دوره بوده است.

وی همجوشی هسته ای را یکی از روشهای نوین تولید انرژی، دانست و افزود: امروزه تحقیقات زیادی بطور نظری و آزمایشگاهی در این زمینه انجام می گیرد.

متولی ادامه داد: دافعه الکترواستاتیکی ذرات یونیزه شده در پلاسما، تمایل به دور کردن یونها از یکدیگر و راندن آنها به سمت دیواره محفظه دارد که در آنجا بر اثر برخورد با اتمهای سردتر دیواره، انرژی از دست می دهند.

اولین فارغ التحصیل دکترای فیزیک هسته ای دانشگاه مازندران، با بیان اینکه برای حفظ چگالی و دما دو روش محصورسازی مغناطیسی (MCF) محصورسازی اینرسی (ICF) ابداع شده است، همجوشی هسته ای سیستمهای سه جسمی را راه کلی دوم برای انجام این فرآیند دانست و حرکت میون منفی تحت تاثیر میدان مرکزی کولمبی را یکی از مسائل مورد علاقه در مکانیک کوانتومی برشمرد.

وی تصریح کرد: در این رساله، مولکولهای سه - جسمی میونی با استفاده از سیستم مختصات

فوق کروی بیضوی و با در نظر گرفتن اندرکنشهای کوتاه - برد مورد مطالعه قرار گرفته و حالتهای مقید و ترازهای انرژی این مولکول محاسبه و با نتایح حاصل از روشهای دیگر مقایسه شده و با در نظر گرفتن تمامی فرآیندهای فعال سازی مجدد میون از یون هلیوم میونی، وابستگی چسبندگی نهایی و شدت اشعه های ایکس گسیل شده توسط یون هلیوم میونی به چگالی سوخت، بصورت عددی مورد مطالعه قرار گرفته است که در نهایت، محاسبات ما تحت شرایط پلاسما نشان می دهد. تعداد میانگین واکنشهایی که یک میون در زمان عمرش کاتالیز می کند، در دماهای پایین با افزایش چگالی، سریعا افزایش می یابد و بهره انرژی مثبت در چگالیهای بالاتامین خواهد شد در حالیکه موازنه انرژی مثبت در فاز مایع هرگز صورت نمی پذیرد.

گفتنی است سید محمد متولی این پایان نامه را با راهنمایی دکتر محمدرضا پهلوانی و مشاوره دکتر جعفر صادقی و دکتر مهدی صادقی به انجام رسانده و موفق به اخذ نمره عالی شده است.

شایان ذکر است از نتیجه این پایانه نامه 5 مقاله در ژورنالهای معتبر بین المللی و داخلی به چاپ رسیده و در چندین کنفرانس داخلی و خارجی از جمله مالزی و رومانی ارائه شده است.