آرشیو دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۸۸، شماره ۱۹۴۰۹
اخبار کشور
۱۴

انتشار شماره جدید کیهان فرهنگی

دویست و هفتاد و دومین و دویست و هفتاد و سومین شماره کیهان فرهنگی ویژه خرداد و تیرماه منضم به مصاحبه دکتر سعید حمیدیان چاپ و بر روی پیش خوان روزنامه فروشی ها قرارگرفت.

دکتر حمیدیان در این گفت و گو با اشاره به معنویت در فرهنگ ایرانی گفته است: فرهنگ ما معنویت گراست؛ فرهنگ معنوی روی نقاط افتراق تکیه نمی کند و به جهان از دید اشتراکات می نگرد. عرفای ما معتقد بودند که هرچه افتراق است مربوط به جهان مادی است و با کنار گذاردن افتراقات می توان به جوهره دست یافت.

وی در ادامه افزوده است: اصلا مبنای فرهنگ ما بیشتر بر حقایق است. نه واقعیات؛ ما با یافتنی ها کار داریم، نه دیدنی ها، حال اگر مواردی باشد که حقیقت با واقعیت تطبیق کند، فبهاالمراد در غیر این صورت جانب حقیقت را می گیریم که برای شرقی از جمله ایرانی مبناست.

مدیر مسوول در طلیعه این شماره با اشاره به کلام امیرالمومنین (ع) «ما فرمانروایان سخنیم؛ ریشه کلام در میان ما استوار و شاخه هایش بر ما سایه افکن است» گفته است: بنابر روایتی مشهور، دستور زبان عرب را مولاعلی (ع) برای پیشگیری از اشتباه خوانی قرآن، پایه گذارده اند؛ آن جا که به یکی از یاران خود (ابوالاسود دوئلی)سه قاعده نحو را آموختند و افزودند: بر این شیوه، سایر قواعد را تدوین کن؛ معلی در ادامه با اشاره به سخنان مولاعلی (ع) در نهج البلاغه آورده است: مولاعلی (ع) به شهادت تاریخ موثرترین خطبه ها را بدون صرف وقت قبلی ایراد فرموده اند. نقادان سخن، برای محک نظم و نثر قواعد بسیاری گذارده اند، اما همگان بر این باورند که ژرفنای حماسی یا احساسی خطبه را با تاثیر آن بر مخاطب می توان شناخت. برخی خطبه های مولاعلی (ع) تا بدان پایه بر مخاطب تاثیرگذارده که جان به جانان سپرده اند.

همچنین در این شماره می خوانیم: «جستاری در پدیدارشناسی روح» به قلم عبدالله نیک سیرت، «رودکی و الهام پذیری از قرآن و حدیث» از ناصر جان نثاری، «هنر باز نمایش یا بازنمایش هنری» نوشته عبدالعلی دست غیب، «درد و رنج» به قلم فرشته آذرشب، «بهشت آن جاست که تو قدم می زنی» از ابراهیم زاده گرجی و...