آرشیو یکشنبه ۲۸ تیر ۱۳۸۸، شماره ۶۷۵۵
اقتصادی
۴

38 طرح بزرگ راه تا پایان سال به بهره برداری می رسد

38 طرح بزرگ در بخش راه تا پایان سال جاری در سراسر کشور به بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، دولت نهم در مدت فعالیت خود بیش از پنج برابر برنامه سوم توسعه فعالیت عمرانی داشت و بیش از 50 هزار طرح عمرانی در این دوره در مناطق مختلف کشور به بهره برداری رسیده است.

به طور کلی ظرف چهار سال گذشته 100 هزار طرح عمرانی جدید در چارچوب برنامه پنج ساله چهارم توسعه در کشور اجرا شد که بیش از نیمی از آنها افتتاح شده است.

با توجه به اهمیت توسعه راه ها در حمل و نقل مسافر و انواع کالاهای صنعتی، معدنی و بازرگانی می توان رشد و توسعه این بخش را زمینه رشد و توسعه سایر بخشهای صنعتی و بازرگانی کشور دانست چرا که به واسطه گشایش راه های جدید، زمینه حمل و نقل آسان کالاو مردم فراهم می شود که این امر خود به گسترش تجارت داخلی و بین المللی می انجامد.

در همین راستا دولت نهم نیز توجه ویژه ای به اهمیت توسعه بخش جاده ای به عنوان یکی از زیر ساخت های مهم توسعه اقتصادی داشته است، به طوری که افزایش طول آزاد راه های احداث شده تا سال 1383 حدود 242 کیلومتر بوده که این رقم طی چهار سال فعالیت دولت نهم با 60/3 درصد افزایش به 388 کیلومتر رسیده است.

با توجه به موقعیت ممتاز جغرافیایی کشور، توسعه بخش ریلی می تواند ایران را به مسیری امن برای اتصال کشورهای همسایه تبدیل کند ودرآمد قابل توجهی از ترانزیت کالابرای کشور ایجاد کند. میزان احداث خطوط راه آهن از یک هزارو 50 کیلومتر در سال 1383 به یک هزار 894 کیلومتر در سال 1387 رسیده که این رقم مبین رشد 180/4 درصدی خطوط راه آهن طی فعالیت دولت نهم است. همچنین تعداد واگن افزوده شده به ناوگان ریلی کشور طی فعالیت دولت نهم با بیش از سه برابر افزایش به دو هزار و 15 دستگاه رسیده است.

توسعه راه های روستایی و اصلی یکی از مقدمات مورد نیاز برای توسعه اقتصادی مناطق محروم همواره مورد تاکید رئیس جمهور بوده و دولت در سفرهای استانی مصوبات زیادی دراین زمینه داشته است.